Az előbb töröltem a karakteremet (Delicatesse, Diamonds are Forever alapítója), mert nekem ez a játék teljesen komolytalannak tűnik. Az első napon indultam, a 10. szint közelébe jutottam, top10es voltam az építkezés listán és a küldetések között is az elsők között jártam.
Miklósék ismernek, annak idején ismert TF játékos voltam, én készítettem és üzemeltetem a GN közösségi oldalt. Számolgatós, minmaxolós játékos vagyok aki szívesen tervezek akár hosszútávra is. Lehet, hogy nem én vagyok a célközönség, nem tudom.
Sorolom a problémáimat:
1) az erős lesz erősebb
2) az alaptulajdonságokon kívül egyik játékelem se ad értékelhető rövidtávú hasznot
3) túl nagy szórás a játék minden random elemében
4) uniformizálási kényszerek
5) ingyenes és prémium közötti éles diszparitás
Kifejtve:
1) a portyák megnyeréséért TP és LE is jár. Mindkettő meglehetősen statikus erőforrás, alapvetően ezek a vadászatból jönnek elsöprő többségben. Mégis a portyákért kapott LE+TP elég ahhoz, hogy aki korábban kezdte, korábban volt szerencsés vagy választott jobb taktikákat, az egyre erősebb lesz. Erre durván rájátszik pár küldetés is, pl a veszíts 200 LE-t... Érdemes megnézni a top 10 karikat, többüknél is ott van a bemutatkozószövegükben leírva, hogy szívesen segítenek ebben a küldiben. Vajon hányszáz TP és hány 10ezer LE esett nekik az ölükbe ezzel? És ez a továbbiakban is így lesz.
2) játékelemek:
-
alaptulajdonságok: elvileg ezek közvetlen hatással vannak a portyák kimenetére, ami meg kell mondjam elég mérsékelten vettem észre, lásd 3)-as pont. A tulajdonságra szánt LE azonnali előnyt biztosít és maradandó. Csak annyi bajom van vele, hogy abszolút nem lehet tudni, hogy melyik pontosan mit is csinál és milyen mértékben. Nincs információm ami alapján kitalálhatnám, hogy 1 erő vagy 1 támadás éri-e meg jobban. Engem ez minmaxer játékosként durván zavar.
-
szerencse: top építőként 37K LE-t öltem bele építkezésbe, 29es szerencsém volt. Abszolút nem éreztem, hogy ennek bármi hatása lett volna. Napi 1-2 esetben kaptam extra nagy adag LEt vadászatkor, portyákban pedig szinte mindenki elvert akinek nem volt legalább 20-30cal alacsonyabb tulajdonságösszege. Ez nekem arra utal, hogy a szerencse szerepe a portyában a nullát közelíti, magyarán kidobtam az ablakon 37K LE-t szinte semmiért, ld a szövetség pontban a további problémákat ezzel kapcsolatban. Később lehet, hogy ez egy jó tulajdonság lesz, de hogy most a játék elején kitörölhetem vele, az holtziher.
-
szakértelmek: kb 16os tanulásig ismertem meg a szakik listáját és van kb 2 aminek értelmét látom, a többi csak nagyon hosszú távon vagy szinte semennyire nem értelmes. Mindemellett a beléjük ölendő LE jelenleg nekem magasnak tűnt. A szakértelmeket elnézve vagy az volt az érzésem, hogy egyértelmű LE kidobás, vagy az hogy magas szinten amikor az ember fülén folyik ki az LE akkor egyikmásik szaki marginálisan hasznos lehet.
-
állatok: még mindig nem értem mire jó több állatot elfogni ha csak 1 lehet harcban egy időben. Az állatok által adott elnyelésre nem hívja fel elég markánsan a játék a figyelmet, én is tegnap tudtam meg egy másik VU játékostól, hogy ez hogy is működik. Jelenleg az állatok sebzése komolytalan, az adott elnyelés viszont sorsdöntő lehet, ha többen tudnának róla az segítene
-
küldetések: egy csomó "beragadós" küldi van, amit nem lehet adott szint alatt megcsinálni. Ez azért is lehet, mert ahogy hallom eredetileg 10. szinttől lettek volna questek, de a tesztelők kérésére korábbra tettétek át. Ez jó döntés volt, viszont így lett egy csomó küldi ami simán megkapható olyan szinten amikor még nem teljesíthető. Erre azért lehetett volna figyelni. Nem szeretem továbbá az olyan küldetéseket, amik erőforráskivonást vagy uniformizálást céloznak meg. (szakértelem fejlesztés, állatbefogás)
-
szövetségek: egész jó a szövi rendszer a szavazatokkal és a sokféle épülettel. Viszont nem látom értelmét az egésznek. Csomó LE ment el csak arra, hogy több tagunk lehessen, kézzelfogható bónuszt +6 támadás +6 védelem formájában kaptam 2 épületből. A manatöltést nem számolom mert gyakorlati haszna még nem volt. Na most 6 tám+6 védelem 37K LEnél nagyon jelentősen kevesebből is kijött volna, ha a tulajdonságaimra fejlesztem direktben és nem az épületekbe. Világos, hogy ez egy statikus bónusz ami magas tulajdonságok esetén felértékelődik és a befeccölt LE megtérül. De ez nagyon hosszútávon történik csak meg. A szövetségi épületek nagyrésze öncélú, a háborúzást szolgálja, valahogy úgy éreztem az egészet elnézve, hogy egy gigantikus LE befektetésért cserébe egyáltalán nem biztos, hogy bármit is profitál a szövetség. Úgy sejtem, 10-15. szintig semmi értelme szövetségbe lépni, csak magával tol ki aki megteszi.
-
kvíz: engem rendkívül idegesít a hülyeség és az igénytelenség, ez pedig rengeteg kvízkérdésből csak úgy fröcsögött. A sok "mien" "meik" és hasonló köcsög tiniszleng, értelmetlen kérdések, direkt hibás kérdések tömege árad az emberre. Az eszem megáll, hogy mennyien nem képesek leírni durván 100 karaktert úgy, hogy ne hemzsegjen az elírásoktól és a jó válasz legyen jónak megjelölve. Ez megint csak bebizonyította, hogy az emberek megdöbbentően nagy hányada végtelenül ostoba és igénytelen. Amíg a kvízkérdések nincsenek előmoderálva (tehát utólag kell kalapálni a kérdéseket a bejelentések alapján) addig ez széllel szemben hugyozás ebben a formában.
-
portyázás: túl nagy randomot érzek benne, ld 3)as pont. Mindemellett nagyon gyorsan eljutott oda a játék, hogy 2-3 csatából 15% alá sebződök és prémiumként pihenve is csak 3-5 órás pihi után tudok ismét bunyózni. Vagy persze költhetnék LE-t gyógyitalra. De nem fogok LEt dobálni egy véletlenszámgenerátorba ha lehet...
-
vadászat: nagy szórás a LE-ben és unalmas - nem esik semmi tárgy a dögökből. Lehet, hogy később fog, de már most is eshetne, ha más nem akkor pl gyógyital, ami részben megoldaná a portyázás során iszonyú gyorsan fogyó ÉP problémáját is.
3) túl nagy szórás:
A vadászatban kapott LE még 9. szinten 29es szerencsével is 40-110 között vadul szórt, nagy ritkán egy 150-250es zsákmánnyal. Tudom, hosszú távon egyenletes lesz. Már megint ez a "hosszú távon" kifejezés...
A portyákban annak ellenére, hogy a haszontalan szerencse miatt általánosságban gyengének éreztem magam, még túl nagy szórás is volt. Amikor megvernek a majdnem meztelen, 50 tulösszeggel alattam levő "rabszolgák" akár zsinórban is, az kicsit fáj. Amikor hasonló erejű karakterek végigmennek rajtam, egymás után bukok 5-7 csatát, aztán meg megverek egy hozzám hasonló LÁTHATATLAN karaktert, akkor úgy igazán elkezdek azon gondolkozni, hogy ez a harcrendszer hogy is működik, mert hogy nevetséges az biztos.
4) uniformizálási kényszerek:
Már a TF-fel is az volt a bajom, hogy egyetlen igazán nyerő stratégia volt, az összes többivel csak szenvedni lehetett. Mindenki harcos-mágus-pap-pszionista volt, mert KELLETT. Ugyanezt látom itt, mindenki harcos-mágus-állatbefogó. Mert hogy KELL. Még a küldetések is erről szólnak, hogy mindenkit rákényszerítsenek mindenféle dolgok fejlesztésére.
5) a prémium által nyert extra fejlődési sebesség szerintem durva. Valamint az hogy pl állatokra való cuccokat csak őskőből (értsd HUF) lehet venni, az sem épp az egyenlőséget szolgálja. Ez engem annyira nem zavart mert 1-2 hetente 500 forintból elég jól elvoltam és az tényleg komolytalan pénz, de ismerek embereket akiket ez zavart és el kell ismerjem, kicsit nagynak tűnik a prémium előnye.
Mindent összevetve nekem az volt az érzésem, hogy képtelen vagyok nyerő stratégiát kialakítani és véghezvinni.
Ezt egyértelműen a kifürkészhetetlen portya mechanizmusok és a nagy szórás számlájára írom. A portyázás erősöket erősítő buta mechanizmusa miatt pedig nem látom okosnak hosszú távra tervezni, merthogy addigra totálisan és behozhatatlanul lemaradok. Ennyi hosszútávon megtérülő játékelem mellett pedig ezt abszurdnak éreztem.
Pozitívum viszont, hogy a fejlesztők törődnek a játékkal és nem találkoztam programhibával.
Állítólag a hasonló játékoknál jelentősen jobb, én ezt nem tudom megállapítani mert ilyesmivel még nem játszottam.
Na "röviden" ennyi.
Véleményemet építő kritikának szánom, nem vitaindítónak. Természetesen minden amit írtam részben-egészében szubjektív, viszont talán hasznos ha megemlítem, hogy sokan értenek vele egyet.