.Nari77 hsz-e beindította a fantáziámat, és leírnám a saját meglátásaimat, ötleteimet a kalanddal kapcsolatban.
Úgy vélem egy kaland csak egyszer legyen teljesíthető, különben mókuskerék lesz belőle. (Megszakítani persze lehessen, de ekkor a kristálypontok fele jár csak vissza.) Egy kaland pont attól egyedi, hogy ha mondjuk elmész Géza apóhoz, és ő megkér, hogy szerezz neki valami tárgyat, és akkor ő gazdagon megjutalmaz, akkor ha legközelebb elmész Géza apóhoz, akkor ő hülyének fog nézni, hiszen már megszerezted neki, amire szüksége volt. Újra és újra ugyanazt a kalandot nem élvezetes végigküzdeni, és idővel az első élményt is tönkreteszi.
Kalandot lehessen készíteni, de a kalandkészítésért, és a kalandozásért is kristálypontokat kelljen beáldozni (nem szintfüggően!). Így mindenki be tudja osztani, hogy mire szeretné költeni a saját kristálypontjait. A játékosok által írt kalandokat a kalandot teljesítők értékeljék egy 1-10 értékeléssel. A jutalom mondjuk “értékelés”*50 LE, vagy “értékelés”*1 kiégett őskő, és a kalandíró dönthetné el, hogy miből mennyit kér. Gondoltam szinttől függő jutalmazásra, de elvileg ez egy játékszínesítő dolog, továbbá ne az aktuális szintemtől függjön, hogy mennyi jutalmat kapok a kalandomért. Lehet itt azt mondani, hogy arányaiban egy alacsonyabb szintű karakternek ugyanannyi LE többet ér, mint egy magasabb szintűnek, viszont ők a képességeikhez mérten több kristálypontot is áldoznak az írásra.
Mivel pedig a kalandírásból kifolyólag jön ez a jutalom, a kalandírásért jóval több kristálypontot kellene fizetni, mint a kalandban való részvételért. Mondjuk háromszor annyit.
Hovatovább aki rosszul megírt, ócska kalandot ad be, az a tizedét kapja annak, amit egy minőségi kalandot író kap, így a készítőknek nem kellene azzal bajlódni, hogy elbírálják a kalandokat. Akinek nincs erre tehetsége, és nem sikerül jó kalandokat írnia, az 1-2 kísérlet után inkább kalandteljesítésre fogja fordítani a kristálypontjait, mert nem éri meg neki írni.
A kalandozás jutalmából és kihagynám a kristálypontot. Azért gyűjteni kristálypontot, hogy utána kristálypontot szerezzek vele nem tűnik túl logikusnak. Esetleg lehet tárgy, LE, 1-2 aranydukát, vagy ezekből egy “csomag”. A TP-t is inkább elhagynám, hogy a kalandozás ne legyen a LE/TP arány áldozata.
Kalandozás alatt ne lehessen vadászni, portyázni és a karakter se legyen támadható. Elvégre ha utánam jön valaki egy útra, amire én egy halom kristálypontot költöttem, akkor ő már ne jöhessen utánam ingyen.
) A kaland katakombaként való használatát elkerülendő lehetne bevezetni egy időkorlátot. Aki 8 órája vesz részt egy kalandban, azzal a program automatikusan megszakíttatja a kalandot, és így veszik egy rakás kincspontja.
Hosszabb kalandokat képzelek el, mondjuk minimum 1 órásakat. (Jól kidolgozott, részletes, igényes szöveggel, sok cselekménnyel ez megoldható.) Egyrészt mivel 20-30 percet rövidnek érzek arra, hogy belemélyedjek egy kalandba, másrészt azért, hogy kicsit kivegye az embereket a napi mókuskerékből. Mondjuk heti 2 kalandot lehetne teljesíteni, akár egy nap mind a kettőt. Aki kicsit ki akar szállni, az egy hétköznap délutánt ki tud tölteni vele, akinek viszont fontos a napi portya/vadászat, az megoldhatja hétvégén.
Ez a tulajdonságpróba-dolog nagyon jól hangzik, rendkívül változatosan meg lehet oldani. Egy pár gondolatot tennék hozzá. Ha nem jön be a próba, akkor sebződjön a karakter. Pl. leesik az említett szakadékba, és ÉP-je 40%-át elveszti. (Azért százalékban adnám meg, hogy 10-20 szint különbség esetén is egyforma mértékben sebződjenek a karakterek.) Fakidöntésnél persze kisebb sebződés lenne mondjuk 5%. Ezt a sikertelenségi sebződést akár a kalandíró is beállíthatná. Persze ha IQ próba van, akkor nincs sebződés. Esetleg manafogyás.
Érdekes felvetés volt, hogy ne lehessen megnézni a karakterlapot, hogy melyik tulajdonságot előnyösebb használni, de ezt egy pint screennel simán meg lehet kerülni.
Amit én még nagyon élveznék az az, hogy bizonyos szakértelmek szintje is szerepet játsszon a kalandban. Nem tudom milyen kalandelemekből lehet építkezni majd, de azért leírom mikre gondoltam:
SZUBTÉRI ÉRZÉKELÉS Kalandelem: Keresgélni kell mondjuk egy eldugott szobában (vagy fészerben, medve barlangjában, stb.). Mondjuk szakértelem*3 százaléknyi eséllyel lehetne megtalálni a kívánt dolgot, egy keresés fél percig tart. Egyszerre lehet mondjuk 20-at indítani mint vadászatnál, és ha megtaláltuk a tárgyat, automatikusan véget ér a keresés.
CSAPDAKÉSZÍTÉS Kalandelem: Géza apó kéri, hogy fogjunk el valamilyen állatot (mert szeretne enni olyat / kell olyan háziállat / kártékony és be akarja engedni a szomszédja kertjébe, stb.) Szintén fél perces vadászat mintájára, szakértelem*3 % eséllyel.
VEZETŐKÉSZSÉG Kalandelem: Egy szörnykolóniát kellene felszámolni, ami terrorizál egy falut. Ezt a falusiak egy csoportjával kell elvégezni, és a vezetőkészség mértéke határozza meg a siker esélyét.
SEBGYÓGYÍTÁS és MANAREGENERÁCIÓ A fent említett sebződés kompenzálására történne. Mondjuk valamilyen esemény miatt 35% alá ment az ÉP-d, ezért nem tudod folytatni a kalandot. Lehetne választani a két megoldás közül. Manaregenerációval azonnal gyógyíthatnánk magunkat a kívánt mértékben (nincs korlát), sebgyógyítás esetén mondjuk szakértelem/2-szeresére gyorsulna az ÉP-regeneráció 1 percig. Szükség esetén többször alkalmazható. Ez a kaland közbeni sebgyógyítás csak akkor működne, ha 25% alá került a karakter, és mivel 1 percig tart, ezért nem lehet a kalandot arra használni, hogy ingyen felgyógyítom magam a kalanddal, aztán megszakítom, és megyek vissza a játékba.
SZÍVÓSSÁG Csökkenti a sebződést a fenti eseményeknél. Pl. 60-as a szívósságom, akkor 40%*(1-0,6)= 16% lenne a tényleges sebződés.
LOPÁS Kalandelem: Be kell jutni valahová, zárat feltörni, kizsebelni valakit, elhozni egy griff tojását, stb. Itt nem adnék fél perces várakozási időt, mint a vadászatnál, elvégre ez nem olyan, hogy várok egy állatra a csapdánál, vagy átkutatok egy szobát. A lopás az egy "pillanatnyi" dolog, amire bőven elég időbefektetés a kattintás. Aztán vagy bejött, vagy nem.
MEGGYŐZŐKÉSZSÉG Kalandelem: Rábeszélni egy börtönőrt, hogy engedjen be egy rabhoz, akitől értékes információkhoz juthatunk / lebeszélni a lincselésről egy tömeget, és megmenteni egy boszorkányt, aki így készít nekünk valamilyen varázsszert, ami kell a kalandoz, stb. Itt lenne a félperces időfaktor, szakértelem*2 % az esély a sikerre.
KERESKEDELEM Kalandelem: Géza apónak kell szerezni a piacon (vagy akárhol) valamilyen drágább holmit, ennek árát csökkentené a kereskedelem szakértelem.
(A félperces vadászatszerű megoldás akár el is hagyható.)
A pénzkérdést úgy oldanám meg, hogy valahol be lehet váltani egy aranydukátot mondjuk 100 rézpénzre, a megveendő tárgy pedig mondjuk 300 rézpénzbe kerül. Itt eldönthetné a karakter, hogy bevált-e 3 dukátot (olvastam a fórumon, hogy vannak, akik nem hajtanak aukcióra, de azért gyűlik nekik), vagy részt vesz egy szerencsejátékban (kártyaparti, kockázás, stb.) ott a piacon, és a nyert pénzből veszi meg a kalandhoz szükséges tárgyat. A maradékot pedig visszaváltja aranydukátra. A korlátlan dukátszerzés elkerülése végett az történne, hogy ha nyertél már annyi pénzt amiből meg tudod venni a tárgyat + 100 rézpénz, akkor már nem lenne partnered a szerencsejátékban, mert senki sem ül le játszani veled. A tárgyat megveszed, a maradék rézpénzt pedig visszaválthatod 1 dukátra.
A szerencsejátékban úgy venném, hogy a nyerési esély mindenkinek legalább 80% lenne egy partiban, és minden 100 feletti 5 szerencséért +1% esélye lenne, azaz 200-as szerencsével lenne 100% egy partira az esély. A félperces idő itt is meglenne, mondjuk 30 rézpénzt lehetne nyerni/veszíteni egy partival, és itt is el lehetne indítani egy 20-as sorozatot, ami véget ér, ha elértük rézpénzben a fent említett határt, és már senki sem akar játszani velünk. Ha esetleg marad rézpénz, az jó lehet más kalandokra.
A szerencsefaktort a szakértelmet igénylő dolgokban nem venném figyelembe, csak a tulajdonság-próbáknál, illetve a már említett szerencsejátékos résznél.
A talányos kérdéseket kihagynám. Elég a kvízt elviselni néha, ha lehet kalandban ne legyen ilyen. Az rendben van, ha mondjuk valahol kell egy jelszó, ami egy találós kérdés megoldása (nem ikszelős jelleggel!), de kvízt nem szeretnék látni egy kalandban.
A lény elleni csatából akár több is lehetne egy kaland során történettől függően. Talán annyit tennék hozzá, hogy a főellenséget lehessen akárhányszor támadni, csak a fenti sebződés függvényében kelljen pihenni. Ha mondjuk egy komolyabb lényt kell legyőzni a kaland végén, az lehetne kicsit epikus-jellegű, többször nekimenni, aztán ha lement az ÉP, akkor elvonulni gyógyítani magunkat. (Kicsit a lény is regenerálódhat. De csak kicsit.) Esetleg a manaregenerációt itt lenne ajánlatosabb használni, mert arra nincs meg a 25%-os határ.
És végül, hogy a cicákról se feledkezzünk meg. (A kaland is megmaradjon, és a cica is jóllakjon, akarom mondani csizmát kapjon.) Meg lehetne csinálni azt, hogy mondjuk van 5-féle erősen különböző statokat adó csizma. Bizonyos számú kaland után a hordaparancsnok jutalomképpen adna egyet, amit MI választunk ki az 5-ből. Nem tudom Miklósék mennyi kalanddal számolnak, de valami hasonló arány lehetne, mint a szívósság esetén. 10 kaland egy csizma, +20 (összesen 30) kaland még egy csizma, +30 (összesen 60) kaland újabb csizma, stb. Ez segítene abban, hogy ne lehessen villámgyorsan begyűjteni a csizmákat. Az sem feltétlenül hátrány, ha nem lehet minden csizmát megszerezni, mert így differenciálódnak a karakterek. Eszembe jutott, hogy lehetnének a csizmák egyre jobbak is, és a hordaparancsnok egyre jobbat ad nekünk, ahogy haladunk a kalandokban, de akkor eléggé egyhangú lesz a dolog, és a végén mindenkinek ugyanolyan csizmája lesz. Esetleg mi alakíthatnánk a statokat a csizmán egy előre meghatározott statkeretből (nem kristálypontból!), és így egyedi tárgyak jönnének létre. Na mindegy, tárgybalanszban nemigen látom át a dolgokat, ezt inkább másra bíznám.
Végszó:
Nem értek a programozáshoz és nem tudom milyen kalandelemek lesznek, azaz belefér-e ezekből valami, de leírtam, amit én élvezetesnek találnék egy kaland során. A megadott értékek sincsenek kőbe vésve, okosabb emberek biztos jobban be tudják lőni őket.
Elnézést a hosszú hsz-ért.
Edit: Kicsit tagoltam, és már a vezetőkészséghez is írtam kalandelemet.
Chaotic good and lawful evil.