Leírom, hogy nagyjából mi volt a koncepció a manakonstrukció bevezetése mögött:
A LE-t tudod a magad fejlesztésére költeni, valamint épületek épitésére. Megfelelően hosszú idő alatt egyre inkább látszik, hogy aki épp csak a minimumot épitgette, és a többiből magát fejlesztette, az egyre erősebb lesz ahhoz képest, aki akár erőn felül is tett a közösbe. Egy bizonyos ideig ez a rendszer jó volt, de kellett egy pont, ahol egy - egyébként elég massziv lélekenergia mennyiségért - ezt a dolgot ki lehetett váltani, ez egy célt adott (kb. mint amikor rl-ben azért gályázol, hogy amikor nyugdijba mész végre pihenhess). A koncepció jó volt, inkább csak az erősséggel volt baj, egy kicsit kisebb kellett volna, hogy legyen a manakonstrukció maximális hatásfoka (fele-harmad ekkora). Ezt mondjuk lehetett azzal kompenzálni, hogy az új épületnél, az alvilági veremnél, ahol már láttuk a problémát, az épitési költséget is ehhet igazitottunk.
Még egy apróság: az LE-ből való épités nem lett hasztalan, a csaták debug infójánál látom, hogy számtalan esetben azon dől el egy csata, hogy az egyik játékosnak jelentősen nagyobb a szerencséje, mint a másiknak.
Mindenettől függetlenül, az igényt fogtuk, és a jövőben bekerülő épületek jelentősebb részénél csak LE-ből lehet épiteni, ill. az a javaslat is korrekt, hogy a pusztitás citadellát ne lehessen manából semlegesiteni. Egyébként, ha többet egyáltalán nem lesz olyan épület, amit manakonstrukcióból lehet épiteni, az sem jelent problémát, hiszen a szaki már bőven behozta az árát.
Hozzászólások - Miklós
Dátum: 2009.10.26. 23:08:44
Dátum: 2009.10.26. 20:42:20
A sztrájk intézményét eredetileg azért találták ki, hogy megakadályozzák a munkáltató általi kizsákmányolást, a munkavállalói jogainak sárba tiprását. Ez az értelmezés már rég elveszett, a régen jóváhagyott sztrájktörvénnyel a szakszervezetek úgy "exploitolnak", mint hacker az online játékokban. Most pl. miért megy a sztrájk? mert be akarnak zárni egyes vasútvonalakat. Persze, lehet, hogy ez hülye megoldás, mert bizonyos települések megközelithetősége csökken, és a nem használt vasútvonalak őrzése is pénzbe kerül. De semmi köze nincs a vasutasok jogaihoz, a sztrájk teljesen illegális. A szakszervezet nem fogja fel, hogy itt nem arról van szó, hogy a gonosz tőkés ki akarja őket zsákmányolni, és éjjel-nappal éhbérért dolgoztatja őket. Hanem arról, hogy a MÁV a többi prehisztorikus állami vállalathoz hasonlóan (bkv, mtv) irtózatosan pazarlóan működik, a pénzt és az eszközöket szétlopják, mert az egész senkié sem, minden az államé. A veszteséget pedig minden sztrájk csak növeli, még több megszoritásra lesz szükség, és még hamarabb fog bekövetkezni az elkerülhetetlen vég: vagyis megszünik a teljes személyszállitás, vagy pedig az egészet privatizálják. A szakszervezetnek egy ilyen helyzetben nem az lenne a dolga, hogy szabotálja az állami vállalat működését, hanem hogy segitsen a megoldás keresésében.
Dátum: 2009.10.22. 13:11:42
A rendszert már teszteljük, nagyjából minden készen van, nagy valószínűséggel ezt be tudjuk élesiteni jövő héten.
Dátum: 2009.10.18. 20:12:12
Byzon: emlékeim szerint van vadászatidőt csökkentő csizma: elementáris fúzió szakértelmet növel.
Dátum: 2009.10.16. 16:14:08
Jerikó, ha átgondolod, igy is 3 naponta bármikor ütheted... ennél kényelmesebbé ezt már nem lehet tenni.
El is készült a fejlesztés!
El is készült a fejlesztés!
Dátum: 2009.10.16. 16:10:04
Az entitásos fejlesztést kiegészitettük a fórum javaslatok alapján, a 72 órát most már nem az ütés kezdetétől számoljuk, hanem 72 óránként üthetsz 1 epikust, így nem fogsz az idővel elcsúszni.
Dátum: 2009.10.16. 16:07:41
A probléma ott van, hogy ahhoz, hogy energiatakarékosat tudjanak gyártani, egy csomó pénzt kéne fejlesztésre költeni, erre pedig nem akar a GE, mert az kb. olyan mintha egy vadi új gyárat csinálnának... Tehát ha az izzókat nem vonnák ki, akkor a gyárak nem zárnának be. Persze lehet követelni a szakszervezetnek hogy a gyár igenis álljon át a takarékos izzó gyártásra de a külföldi tulaj ezt nyilván lesz*rja. Ha mondjuk lenne egy ekegyáram és holnaptól senki nem akarna ekét venni, a dolgozók hiába erősködnének, hogy akkor ők szivesen gyártanak traktort, vagy mikrohullámú sütőt vagy akármit csak vegyek alájuk egy új gyárat, lehet, hogy én is széttárnám a kezem...
A támogatási rendszer szép és jó, csak éppen nem feltétlenül igazságos. Mi alapján döntenek, hogy ki kapjon támogatást? A rádióban pl. hallgattam, hogy milyen dotációkat kap a tejtermelés. Elmondták, hogy hány milliárd támogatást kapnak a termelők, és hogy hány liter tej fogy évente Magyarországon. (persze van import tej, és mi is exportálunk, de ebből azért lehet becsülni). A pontos számokra nem emlékszem, de a hányadosukra igen. Egy liter tej előállitásához cirka 100 Ft támogatást ad a magyar állam. Egy liter tej kb. 200 Ft-ba kerül a boltban, ebből legalább 50%-75% az ÁFA és a különböző kereskedők jutaléka. Tehát a tejtermelő kap 100 Ft-ot az államtól, hogy előállitson 1 liter tejet, az 1 liter tejet pedig kb. 50 Ft-ért adja el a felvásárlónak. Kb. ugyanez megy a többi mezőgazdasági terménnyel is. Tehát vagy valamiért hihetetlenül rossz hatásfokkal termelünk, vagy a külföldiek sokkal jobban csinálják, és csak igy tudjuk a versenyképességet megőrizni. Vagy a dotációra adott pénz jelentős részét valakik elpanamázzák... A magyar állam ezzel persze rosszul jár, de végeredményben a dolog hasznos, mert a tej, az egészséges ital olcsó, és egy csomó embernek van munkája. A pénz, persze, mint minden, az adókból és hitelből jön, tehát végeredményben ez is egy módja annak, ahogy egyik ember (aki nem kap támogatást) hogyan tart el egy másikat.
A támogatási rendszer szép és jó, csak éppen nem feltétlenül igazságos. Mi alapján döntenek, hogy ki kapjon támogatást? A rádióban pl. hallgattam, hogy milyen dotációkat kap a tejtermelés. Elmondták, hogy hány milliárd támogatást kapnak a termelők, és hogy hány liter tej fogy évente Magyarországon. (persze van import tej, és mi is exportálunk, de ebből azért lehet becsülni). A pontos számokra nem emlékszem, de a hányadosukra igen. Egy liter tej előállitásához cirka 100 Ft támogatást ad a magyar állam. Egy liter tej kb. 200 Ft-ba kerül a boltban, ebből legalább 50%-75% az ÁFA és a különböző kereskedők jutaléka. Tehát a tejtermelő kap 100 Ft-ot az államtól, hogy előállitson 1 liter tejet, az 1 liter tejet pedig kb. 50 Ft-ért adja el a felvásárlónak. Kb. ugyanez megy a többi mezőgazdasági terménnyel is. Tehát vagy valamiért hihetetlenül rossz hatásfokkal termelünk, vagy a külföldiek sokkal jobban csinálják, és csak igy tudjuk a versenyképességet megőrizni. Vagy a dotációra adott pénz jelentős részét valakik elpanamázzák... A magyar állam ezzel persze rosszul jár, de végeredményben a dolog hasznos, mert a tej, az egészséges ital olcsó, és egy csomó embernek van munkája. A pénz, persze, mint minden, az adókból és hitelből jön, tehát végeredményben ez is egy módja annak, ahogy egyik ember (aki nem kap támogatást) hogyan tart el egy másikat.
Dátum: 2009.10.16. 11:50:13
Átgondoltam a dolog matematikáját. Aki nem matekos, ne olvasson tovább, a saját érdekében!
Jelenleg igy néz ki a dolog:
Van egy idő változónk (hivjuk mondjuk E-nek), ami tárolja, hogy mikortól számit a 72 óra, amikor a következő entitást kikérheted. Legyen T a jelenlegi idő. Amikor kiválasztod, hogy 1, 2 v 3 szinttel legyen erősebb a köv. entitás, akkor
E=T kerül végrehajtásra.
Ehelyett a következőt lehet csinálni. Amikor választasz új ellenfelet, akkor
Ha E+144óra < T, akkor E=E+72óra. Egyébként E=T-48óra.
Ez mit is fog csinálni?
Az életed első entitását vasárnap 10 órakor kapod meg. Ezt levered. A következőt szerdán 10-kor kérheted ki, de te csak szerdán 12 órakor lépsz be. A jelenlegi rendszer szerint a következőt legkorábban szombaton 12-kor kaphatnád meg. A fenti képlet szerint szombaton 10-től kérheted, függetlenül attól, hogy szerdán 10 kor, vagy szombaton 9-kor kérted ki és verted le.
Probléma ott van, ha valaki attól kezdve, hogy kikérhetné, legalább 3 napig felé se néz a játéknak. Én semmiképp sem szeretném, ha ilyenkor zsinórban agyonverhetne X db entitást. Erre való az "egyébként rész". Ha a fenti példában szerda 10 és szombat 10 között be se lépsz, csak mondjuk vasárnap délben, akkor a következő entitást 24 óra múlva, hétfőn déltől kérheted ki, tehát a lemaradásodból 48 órát még igy is visszakapsz.
Ebben a rendszerben aki 3 naponta belép a játékba (mindegy, mikor), semmilyen lemaradásba nem kerül, aki hosszabb ideig nem lép be, az igen.
Jelenleg igy néz ki a dolog:
Van egy idő változónk (hivjuk mondjuk E-nek), ami tárolja, hogy mikortól számit a 72 óra, amikor a következő entitást kikérheted. Legyen T a jelenlegi idő. Amikor kiválasztod, hogy 1, 2 v 3 szinttel legyen erősebb a köv. entitás, akkor
E=T kerül végrehajtásra.
Ehelyett a következőt lehet csinálni. Amikor választasz új ellenfelet, akkor
Ha E+144óra < T, akkor E=E+72óra. Egyébként E=T-48óra.
Ez mit is fog csinálni?
Az életed első entitását vasárnap 10 órakor kapod meg. Ezt levered. A következőt szerdán 10-kor kérheted ki, de te csak szerdán 12 órakor lépsz be. A jelenlegi rendszer szerint a következőt legkorábban szombaton 12-kor kaphatnád meg. A fenti képlet szerint szombaton 10-től kérheted, függetlenül attól, hogy szerdán 10 kor, vagy szombaton 9-kor kérted ki és verted le.
Probléma ott van, ha valaki attól kezdve, hogy kikérhetné, legalább 3 napig felé se néz a játéknak. Én semmiképp sem szeretném, ha ilyenkor zsinórban agyonverhetne X db entitást. Erre való az "egyébként rész". Ha a fenti példában szerda 10 és szombat 10 között be se lépsz, csak mondjuk vasárnap délben, akkor a következő entitást 24 óra múlva, hétfőn déltől kérheted ki, tehát a lemaradásodból 48 órát még igy is visszakapsz.
Ebben a rendszerben aki 3 naponta belép a játékba (mindegy, mikor), semmilyen lemaradásba nem kerül, aki hosszabb ideig nem lép be, az igen.
Dátum: 2009.10.15. 23:00:51
A saját horda ütést nem tartom jó ötletnek, ez a fertőzöttek sajátja, legalább ennyi legyen nekik, cserébe hogy elbukják a fertőzés0 bónuszt. Az ellen-büntetővel technikailag nincs problémám, ugye megdolgozol a büntetőért, de az ellen-büntetőért is meg kell dolgozni, akkor egyensúlyban lesz a kettő. de mondjuk ha a büntetőt be kell késziteni, akkor úgy lenne ildomos, ha az ellen-büntető is bekészitendő tárgy lenne. Egyébként megjegyzem a büntető mellett el lehet ütni ha 0-ra viszed a csp-t!
Dátum: 2009.10.15. 18:45:38
Frankó ez az új EUs rendelet a hagyományos izzók kivonásáról. Megint több ezer embert fognak elbocsátani magyar üzemekből Nagykanizsán és Zalaegerszegen, ahol izzókat gyártanak. Nem vagyok a környezetvédelem ellensége, de ennek a "használjunk inkább kompakt fénycsövet" dolognak a környezetvédelmi hatásfokát még szakmai körök is megkérdőjelezik, namármost ha ennek köszönhetően még egy csomó ember az utcára kerül... nyilván valahol valaki aki kompakt fénycsövet gyárt, elég sok pénzt fizetett egy EUs döntéshozónak (vagy ő maga az EUs döntéshozó).
Érdekes, hogy ugyanakkor itt van ez a roncsprémiumos tréfa, az állam fizet azért, hogy az emberek a régi autójukat újra cseréljék azért, hogy az autóiparban dolgozókat ne kelljen kirúgni. Nem tudom egyetlen új autó legyártása mennyi környezetszennyezéssel jár, de valószinüleg több tizezerszerese annak, amivel egy lámpaizzóé. Akkor most mi a fontosabb, a környezetvédelem, vagy hogy az emberek ne veszitsék el a munkájukat? A roncsprémium során az emberek által befizetett adóból az autóipart támogatják, a pénz (kisebbik) része igy az autóiparban dolgozókhoz kerül, nagyobbik része pedig az igazgatókhoz és részvényesekhez. Elég fura dolog ezt igy kiemelni, hogy az adókból támogatják az autóipart, de mondjuk sok minden mást nem. Még szerencse, hogy nálunk ezt nem vezették be, mert nem birta volna el a költségvetés...
Érdekes, hogy ugyanakkor itt van ez a roncsprémiumos tréfa, az állam fizet azért, hogy az emberek a régi autójukat újra cseréljék azért, hogy az autóiparban dolgozókat ne kelljen kirúgni. Nem tudom egyetlen új autó legyártása mennyi környezetszennyezéssel jár, de valószinüleg több tizezerszerese annak, amivel egy lámpaizzóé. Akkor most mi a fontosabb, a környezetvédelem, vagy hogy az emberek ne veszitsék el a munkájukat? A roncsprémium során az emberek által befizetett adóból az autóipart támogatják, a pénz (kisebbik) része igy az autóiparban dolgozókhoz kerül, nagyobbik része pedig az igazgatókhoz és részvényesekhez. Elég fura dolog ezt igy kiemelni, hogy az adókból támogatják az autóipart, de mondjuk sok minden mást nem. Még szerencse, hogy nálunk ezt nem vezették be, mert nem birta volna el a költségvetés...
Dátum: 2009.10.15. 17:27:36
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Nem jó, az ellenfél egy sebzésforrását kivédhetetlenül kikapcsolja, túl erős.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Nem jó, túl erős, értelmetlenné teszi a sebgyógyitást és vastag bőrt.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Ez elvben mehet.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Eléggé no-brainer, a relikviák elsődleges célja nem az, hogy a sebést növeljék. Persze elvben attól még lehet, de csak ha semmi jobb nem jut eszünkbe...
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
ld. előző.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Ez nem relikvia, ezt inkább egy epikus tárgyra való, +X szubtéri érzékelés (szerintem van is ilyen).
Na jó asszem most ömleni fognak az ötletek, nem fogom tudni mindet egyenként véleményezni, de maradjunk abban, hogy a jó ötletek bekerülhetnek.
Egy relikvia ami semlegesítené az ellenfél egy állatának támadásait. Vagy akár többét is.
Nem jó, az ellenfél egy sebzésforrását kivédhetetlenül kikapcsolja, túl erős.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
ellenfeled másodlagos támadása és másolagos varázslata nem hat állataidra.
Nem jó, túl erős, értelmetlenné teszi a sebgyógyitást és vastag bőrt.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Hatás:+1% esély lények befogására
Ez elvben mehet.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Harcra kijelölt első állatod körönként kétszer támadhat.
Eléggé no-brainer, a relikviák elsődleges célja nem az, hogy a sebést növeljék. Persze elvben attól még lehet, de csak ha semmi jobb nem jut eszünkbe...
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Ellenfeled elszenvedi 5-10%-át saját varázslatsebzésének.
ld. előző.
Idézet: LoWs - 2009.10.15. 17:09:32
Hatás:+2%esély kiégett őskő találására vadászat során.
Ez nem relikvia, ezt inkább egy epikus tárgyra való, +X szubtéri érzékelés (szerintem van is ilyen).
Na jó asszem most ömleni fognak az ötletek, nem fogom tudni mindet egyenként véleményezni, de maradjunk abban, hogy a jó ötletek bekerülhetnek.
Dátum: 2009.10.15. 17:16:38
Oké, értem, hogy hogy gondoljátok, Barattyal megbeszélem majd, hogy ez igy megoldható-e.
Dátum: 2009.10.15. 17:00:27
Köszi az ötletet, Endyr, felirtam, ez megvalósithatónak tűnik.
Relikviákat még fogunk berakni, ezzel kapcsolatban szívesen látok további ötleteket.
Relikviákat még fogunk berakni, ezzel kapcsolatban szívesen látok további ötleteket.
Dátum: 2009.10.15. 15:31:06
A most készülő nagyobb fejlesztéshez, a játékosok által készíthető kalandokhoz lefutott az első patch, beraktuk a játékba a megszerezhető jutalmak nagy részét. Ezek a lélekkufárnál már most is megtekinthetők, bár megvenni még nem lehet őket. Bekerült egy új tárgytípus, a csizmák. A csizmákon kívül vannak új állatfelszerelések és fókuszkristályok, hamarosan bekerülnek a relikviák is, az italok csak a jövő héten. A lélekkufárnál van egy új szűrő, amit ha bekattintasz, akkor lekérheted a lélekgyémántért megvásárolható tárgyakat.
Dátum: 2009.10.15. 15:28:44
Aki 40+ szintű, kukkantson be a lélekkufárhoz! a jutalmak egy része bekerült, a csizmák, fókuszkristályok ill. felszerelés állatoknak szekcióban található (baloldalt van egy kapcsoló, hogy csak lélekgyémántos tárgyakat rakjon ki).
Dátum: 2009.10.15. 13:20:55
A fejlesztés bár elég komplex, jól haladunk vele! Ha minden igaz, hamarosan már látszani fognak a lélekgyémántért megvásárolható jutalmak a lélekkufárnál (bár megvásárolni ugye még nem lehet őket), de kedvcsinálónak remélem ez is megteszi, amig a kalandok is elkészülnek!
Dátum: 2009.10.15. 13:19:34
Bekerült egy apró fejlesztés, az entitás gombja a szövetségi lapon kisárgul, ha üthető.
Dátum: 2009.10.14. 12:13:46
Oké, nézzük hogy mit is jelent a gyakorlatban az, hogy akár néhány óra csúszás is horribilis lemaradást eredményez.
Tegyük fel, hogy minden egyes entitást csak 3 órával később kezdesz ütni, mint ahogy üthetnéd. Ekkor az átlagos entitás ütési idő 72 óráról 75 órára növekszik, azaz 4% csúszást eredményez, 45 nap helyett 47 nap lesz. Azt hiszem, ennél voltak már a világtörténelemben durvább katasztrófák...
Amit Birka ír, hogy "bug" van, egy félreértésen alapszik, de feltételezed, hogy már most is "pufferel" a program. Ezt a dolgot háromféleképpen lehet implementálni.
1.) Tároljuk, hogy mikor ölted meg a legelső entitást, és mindig ahhoz képest számoljuk a 72 órát. Ld. az esetet, amit leirtam, 3 hónapig be sem lép valaki, és utána 1 nap alatt ledarálja mindet.
2.) A 72 óra attól kezdve ketyeg, hogy elkezded ütni az entitást. A program jelenleg ezt a megoldást használja.
3.) Entitás pontok gyüjtögetése (térkapu mintájára) és azok maximalizálása. Isten ments ettől a megoldástól (ld. 1.)-es eset + túlkomplikálás).
Másfajta implementáció nem nagyon lehetséges, legfeljebb ezek variációi: pl. 1.) eset, de nem a legelső epikust nézzük, hanem a 10-zel vagy X-szel ezelőttit - ezt hivjátok "pufferelésnek" - ez még komplikáltabb, mindenki számára kevésbé érthető, mint az 1.)-es alapeset, és mellesleg ugyanazt a problémát hordja magában.
Az entitás nem térkapu, nem néhány óránként lehet ütni, hanem 3 naponta, ilyen időközönként be tudsz lépni, ha néhány órát csúszol, na bumm, nincs jelentősége.
Amit mindenképpen be tudunk vállalni, hogy a gomb kisárguljon, igy láthatod, hogy mikor tudod megint ütni az entitást.
Tegyük fel, hogy minden egyes entitást csak 3 órával később kezdesz ütni, mint ahogy üthetnéd. Ekkor az átlagos entitás ütési idő 72 óráról 75 órára növekszik, azaz 4% csúszást eredményez, 45 nap helyett 47 nap lesz. Azt hiszem, ennél voltak már a világtörténelemben durvább katasztrófák...
Amit Birka ír, hogy "bug" van, egy félreértésen alapszik, de feltételezed, hogy már most is "pufferel" a program. Ezt a dolgot háromféleképpen lehet implementálni.
1.) Tároljuk, hogy mikor ölted meg a legelső entitást, és mindig ahhoz képest számoljuk a 72 órát. Ld. az esetet, amit leirtam, 3 hónapig be sem lép valaki, és utána 1 nap alatt ledarálja mindet.
2.) A 72 óra attól kezdve ketyeg, hogy elkezded ütni az entitást. A program jelenleg ezt a megoldást használja.
3.) Entitás pontok gyüjtögetése (térkapu mintájára) és azok maximalizálása. Isten ments ettől a megoldástól (ld. 1.)-es eset + túlkomplikálás).
Másfajta implementáció nem nagyon lehetséges, legfeljebb ezek variációi: pl. 1.) eset, de nem a legelső epikust nézzük, hanem a 10-zel vagy X-szel ezelőttit - ezt hivjátok "pufferelésnek" - ez még komplikáltabb, mindenki számára kevésbé érthető, mint az 1.)-es alapeset, és mellesleg ugyanazt a problémát hordja magában.
Az entitás nem térkapu, nem néhány óránként lehet ütni, hanem 3 naponta, ilyen időközönként be tudsz lépni, ha néhány órát csúszol, na bumm, nincs jelentősége.
Amit mindenképpen be tudunk vállalni, hogy a gomb kisárguljon, igy láthatod, hogy mikor tudod megint ütni az entitást.
Dátum: 2009.10.13. 22:31:30
a szavazáshoz csak annyit tennék hozzá, hogy már az entitás topicban is felvetette Birka, hogy legyen ez a "pufferelés" dolog. Elsőre jó ötletnek tünt, de utána átgondoltam, és leirtam, hogy miért nem jó ez. "A" játékos rendszeresen belép, cirka 3 naponta leveri az epikust. "B" játékos nem is foglalkozik a játékkal 2 hónapig. Aztán belép, és 1 nap alatt eljut ugyanoda, mint A játékos. Ezt hivják úgy, hogy birkaiskola (bocs a szójátékért ) aki oda se ballagott, még dicséretet is kapott. Nem azt várjuk el, hogy óránként belépj (egymás után klikk-klikk ütheted!!), hanem azt, hogy 3 naponta nézz már rá egyszer. Aki ennél ritkábban játszik annak szerintem tökmind1, hogy 45 vagy 55 nap után lesz meg az első epikus tárgya.
Dátum: 2009.10.13. 22:23:02
természetesen ha megcsináljuk, hogy a gyorsitásokat őskőért is meg lehet venni, akkor lesz rá lehetőség visszamenőleg, hogy visszakapd a csp-t az őskőért.