Sztrájk
1. hozzászólás - 2008.12.14. 21:01:27
1. hozzászólás - 2008.12.14. 21:01:27
Sztrájk van a repülőtéren és a vasútnál is, úgyhogy ez most egy igencsak aktuális téma. Mindegyik sztrájk másról szól: a vasutasok egyszerűen plusz pénzt akarnak, a repülőtér dolgozói a leépítéstől félnek, és a korábbi BKV sztrájk pedig egy figyelemfelhívás volt arra, hogy a BKV akkora bajban van, hogy a buszok darabjaikra fognak esni, ha nem kapnak pénzt. Persze, igazándiból mindhárom sztrájk a pénzről szól, csak más-más módon.
A sztrájk alapvető intézményével egyet értek: amikor ezt az egészet kitalálták, a munkások sokszor embertelen körülmények között, mindenféle jogok nélkül dolgoztak, és kényére-kedvére ki voltak szolgáltatva a munkáltatóknak. Ezek az idők azonban elmúltak, legalábbis itt, Európában. Jóléti demokráciában élünk, ahol seregnyi törvény szabályozza a munkaadót, és biztosít számos jogot a dolgozóknak. Nem mondom, hogy a sztrájk teljesen értelmetlenné vált: a BKV sztrájkkal maximálisan egyetértettem, óriási volt a gond (ha ugyan múlt időbe tehetjük), szükséges volt a drasztikus lépés, hogy felfigyeljenek rá az emberek, hogy mekkora a baj.
A vasutassztrájk azonban nem más, mint egy zsarolás egy kis extra pénzért, ami amúgy nem járna. Az eladott MÁV Cargóban a dolgozók nem voltak tulajdonosok, nem a MÁV adta el, hanem az állam - miért járna belőle részesedés nekik? Ezzel a erővel ahányszor bevétel kerül az államkasszába, valaki sztrájkolhatna azért, hogy részesedjen belőle. Persze ez nem a dolgozók hibája, ha azt mondják a szakszervezeti vezetők, hogy most sztrájkolni kell, méghozzá a ti érdekeitekért, akkor ugyan ki fog kiállni, hogy én ezt nem érzem jogosnak, és antiszociális leszek, felveszem a munkát.
Csakhogy ez egy negatív visszacsatolás, a MÁV amúgy is nagy bajban van anyagilag, a sztrájkból adódó sokmilliós veszteség nem könnyít a helyzetén, és aki most a plusz 250ezerért sztrájkol, holnap emiatt lehet, hogy a munkáját is elveszíti. Az emberek pedig szidják a MÁVot (nem a pénzt kifizetni nem tudó vezetőséget, hanem magukat a vasutasokat), és mennek busszal, autóval, vagy ahogy tudnak. A busz sokszor már most is olcsóbb, mint a vasút, a sorozatos sztrájkok miatt az emberek elvesztik a bizalmukat a MÁVban, és ez további, járulékos veszteséget okoz a jövőben.
A reptér dolgozói azért sztrájkolnak, mert félnek a leépítésektől. Csakhogy a repterek és légitársaságok nagy bajban vannak, az utóbbi évek eseményei és a recesszió rájuk is keményen lesújtanak. A többszázmilliós extra bevételkiesés plusz a kártérítési perek az eddig sem pozitív mérleget annyira lebillenthetik, hogy sztrájk ide vagy oda, mégis lesznek leépítések, sokkal komolyabbak, mint a sztrájk nélkül, mert nem lesz más megoldás. És itt is, akik napokon át ittrekednek Budapesten, vagy emiatt elbukják üzleti útjukat, karácsonyi nyaralásukat - nem a reptér vezetőit fogják szidni, hanem az egész repteret, a dolgozókat, akikben globálisan csökken a bizalmuk.
Mindkét esetben, a vasutasok és a repteresek is saját maguk alatt fűrészelik a fát, saját jó kis állásukat teszik tönkre. Persze, a munkanélküli segélyeiket és az így keletkezett egyéb károkat is végső soron a mi adónkból fogják fizetni. A korlátlan demokráciának és szabadságnak ára van, amíg mi itt azért sztrájkolunk, hogy a gyerekszobába is jusson plazmatévé, addig a kínaiak és más, feltörekvő gazdaságok szépen felfalnak minket - mert ők nem sztrájkolnak, megbecsülik a munkájukat, és tudják, hogy lehetne rosszabb is.
Ne felejtsd el értékelni a témát!
A sztrájk alapvető intézményével egyet értek: amikor ezt az egészet kitalálták, a munkások sokszor embertelen körülmények között, mindenféle jogok nélkül dolgoztak, és kényére-kedvére ki voltak szolgáltatva a munkáltatóknak. Ezek az idők azonban elmúltak, legalábbis itt, Európában. Jóléti demokráciában élünk, ahol seregnyi törvény szabályozza a munkaadót, és biztosít számos jogot a dolgozóknak. Nem mondom, hogy a sztrájk teljesen értelmetlenné vált: a BKV sztrájkkal maximálisan egyetértettem, óriási volt a gond (ha ugyan múlt időbe tehetjük), szükséges volt a drasztikus lépés, hogy felfigyeljenek rá az emberek, hogy mekkora a baj.
A vasutassztrájk azonban nem más, mint egy zsarolás egy kis extra pénzért, ami amúgy nem járna. Az eladott MÁV Cargóban a dolgozók nem voltak tulajdonosok, nem a MÁV adta el, hanem az állam - miért járna belőle részesedés nekik? Ezzel a erővel ahányszor bevétel kerül az államkasszába, valaki sztrájkolhatna azért, hogy részesedjen belőle. Persze ez nem a dolgozók hibája, ha azt mondják a szakszervezeti vezetők, hogy most sztrájkolni kell, méghozzá a ti érdekeitekért, akkor ugyan ki fog kiállni, hogy én ezt nem érzem jogosnak, és antiszociális leszek, felveszem a munkát.
Csakhogy ez egy negatív visszacsatolás, a MÁV amúgy is nagy bajban van anyagilag, a sztrájkból adódó sokmilliós veszteség nem könnyít a helyzetén, és aki most a plusz 250ezerért sztrájkol, holnap emiatt lehet, hogy a munkáját is elveszíti. Az emberek pedig szidják a MÁVot (nem a pénzt kifizetni nem tudó vezetőséget, hanem magukat a vasutasokat), és mennek busszal, autóval, vagy ahogy tudnak. A busz sokszor már most is olcsóbb, mint a vasút, a sorozatos sztrájkok miatt az emberek elvesztik a bizalmukat a MÁVban, és ez további, járulékos veszteséget okoz a jövőben.
A reptér dolgozói azért sztrájkolnak, mert félnek a leépítésektől. Csakhogy a repterek és légitársaságok nagy bajban vannak, az utóbbi évek eseményei és a recesszió rájuk is keményen lesújtanak. A többszázmilliós extra bevételkiesés plusz a kártérítési perek az eddig sem pozitív mérleget annyira lebillenthetik, hogy sztrájk ide vagy oda, mégis lesznek leépítések, sokkal komolyabbak, mint a sztrájk nélkül, mert nem lesz más megoldás. És itt is, akik napokon át ittrekednek Budapesten, vagy emiatt elbukják üzleti útjukat, karácsonyi nyaralásukat - nem a reptér vezetőit fogják szidni, hanem az egész repteret, a dolgozókat, akikben globálisan csökken a bizalmuk.
Mindkét esetben, a vasutasok és a repteresek is saját maguk alatt fűrészelik a fát, saját jó kis állásukat teszik tönkre. Persze, a munkanélküli segélyeiket és az így keletkezett egyéb károkat is végső soron a mi adónkból fogják fizetni. A korlátlan demokráciának és szabadságnak ára van, amíg mi itt azért sztrájkolunk, hogy a gyerekszobába is jusson plazmatévé, addig a kínaiak és más, feltörekvő gazdaságok szépen felfalnak minket - mert ők nem sztrájkolnak, megbecsülik a munkájukat, és tudják, hogy lehetne rosszabb is.
Ne felejtsd el értékelni a témát!
Pontszám: 8.71