Idézet: Miklós - 2010.01.14. 18:05:29
A nem állami vállalatoknál erre van egy megoldás, ami elég egyszerű. A buszvezetők azt mondják, hogy ezért a munkáért ők több pénzt érdemelnek. Ha nem kapják meg, keresnek másik állást. Itt két lehetőség van. Vagy igazuk van, tényleg a munkájuk többet ér, és ennyiért ezt nem is nagyon vállalná senki. Akkor megkapják az emelést, nem kellett sztrájkolni. Vagy minden kilépő sofőr helyére van 3 jelentkező, az eredeti feltételekkel. Akkor a fizetésük reális, ha mégis tudnak jobbat, szabadon mehetnek, nem köti őket senki.
Ezt hívják vadkapitalizmusnak, és anno ezért dolgoztattak a bányákban gyerekeket. Azért már nem tartunk itt. Ha mindent a pénz határozna meg, akkor 40-50e Ft lenne egy bérlet, a buszvezetők fizetése a kétszerese lenne, de valószínűbb, hogy mindenki autóval járna, a város levegője pedig élhetetlen lenne.
Egyébként ha megnézed, hogy egy utazási irodában mennyit keres egy buszsofőr, esetleg egy taxis és azt megpróbálod összehasonlítani a BKV-s buszsofőrök fizetésével, láthatod, hogy ég és föld a kettő. A szociális rendszereket (nyugdíj, munkanélküli segély, tömegközlekedés, egészségügyi ellátás) pont azért találták ki, hogy azok számára is biztosítsák a megélhetés, akik szakmailag könnyen lehet semmivel sem kevesebbek másoknál, csak nem tudják érdekeiket kellőképpen érvényesíteni.
Amúgy kíváncsi lennék, szerinted mennyit ér egy orvos munkája, illetve mennyit fizetnél üzleti alapon egy vakbélműtétért. Mert vannak magánklinikák, ahol tényleg a pénz határozza meg, mennyit ér orvos munkája.
Ugyanezen az alapon érdemes elgondolkodni azon is, mennyit ér egy földműves munkája és miért van az, hogy a legtöbb országban az állam támogatja őket, méghozzá annyira, hogy az EU-nak kell szabályoznia a maximális támogatás mértékét. És persze az is érdekes gondolatkísérlet, milyen lenne a világ, ha ez a támogatás nem lenne.
Államilag támogatott közszolgáltatásokat (és a tömegközlekedés is ilyen) egyszerűen nem lehet pénzügyi alapon nézni, mint egy cégvezető: miért adjak segélyt Mariska néninek a 30e Ft-os nyugdíja mellé, hol van nekem ebből hasznom? Forduljon fel, akkor kevesebb lesz az egészségügyi kiadásom is...
Másik példa: ha van egy cégem ami több éve veszteséges, és nem tudom nyereségessé tenni, minek tartsam fel? Ha mint cégvezető nézem, nem lenne egyszerűbb a BKV-t felszámolni, ingatlanjait, járműveit eladni, az alkalmazottait szélnek ereszteni? Bármelyik vállalat ezt csinálni (lásd GE). Hiszen vannak taxik, akik el tudják szállítani az embereket. Majd biztos lesznek olyan cégek is, akik vesznek új buszokat és beindítanak a mostanihoz hasonló járatokat.
Ja, hogy a bérlet meg a vonaljegy nem ennyi lesz? Hát aki piaci alapon képzel el egy szolgáltatást, az fizesse is meg!