Idézet: Awenhai - 2009.12.24. 08:34:37 Szervusztok!
Csarmi: Lehet, hogy neked, mint matematikusnak, tetszik az, hogy a gyerek házi feladatát számolod. Sokaknak, és velük értek egyet, ez nem kvízkérdés, legfeljebb egy matematikai vetélkedőben, amit tizenkét éveseknek szerveztek.
Még egyszer: A kérdésre a válasz kiszámolható, érezhető, tudható. De nem kvízkérdés!
A véleményed pedig olyan, hogy ha diplomád van is, emberségből, és intelligenciából most csúfosan megbuktál. Sértegetsz mindenkit, aki az itt elfogadott alapelveket figyelembe véve mondja, hogy a kérdés, bár technikailag jó, nem ide való.
Remélem, a kiemelésekkel már megérted, hogy mi a gondunk vele nekünk, egyszerű embereknek.
Kedves Awenhai!
Idézek a fórumból:
"A logikát igénylő kérdések rendben vannak, de azok a kérdések nem, amelyek ilyen primitívek, nem az IQ-n múlnak, hanem azon, hogy elő tud-e valaki venni egy számológépet."
Az itt említett kérdés logikát igényel, számolást egyáltalán nem. Az valóban nem érdekes, hogy valaki ki tudja-e számolni, hogy mennyi 1423*7012. Az érdekes az, hogy a mindennapi életben tudja-e az iskolában megtanult egyszerű elveket alkalmazni. Az itt alkalmazandó elv a súlypont, átlag elve, ami az alapműveltségnek igencsak szerves része. Ha valami az a matematikából (és elég sok dolog az), akkor ez biztosan a legfontosabbak között van.
Iskolába azért jársz, hogy megtanulj gondolkodni és a hétköznapokban használni a tudásodat. Nem azért, hogy vissza tudod-e mondani szavakkal, mi az, hogy átlag (összeadjuk az elemeket és elosztjuk a tagok számával), hanem azért, hogy tudod-e, mi az.
Az itt említett elv (átlag elve, becslés elve) annyi helyen kerül alkalmazásra, hogy felsorolni is sok lenne.
Csak hogy néhányat említsek:
- elmész bevásárolni és nagyjából képben akarsz lenni, hogy mennyit költesz
- alá akarsz támasztani valamit úgy, hogy megálljon
- ki akarod számolni, milyen lett a tanulmányi átlagod
Az, hogy gondolkodni próbálunk, feladatot megoldani, a világot értelmezni, igenis az alapműveltség része. A matematikában tanult nagyon sok elv (különösen azok, amik szó szerint a világra vonatkoznak) az alapműveltség része. Legalább annyira, mint hogy tudjad, a víz 4 fokon a legsűrűbb (ezért fog szétfagyni a vízvezetékcső, ha lehűtöd) és még sorolhatnék példákat.
Az itt említett feladat megértéséhez, megoldásához a következőkre van szükség
1) értelmezni a szöveget, megállapítani, mit jelent az, hogy sebesség, idő, és ezek viszonyát (ez jóval fontosabb, mint esetleg gondolnád, ha például az lett volna a feladat, hogy a biciklis 20 km-t halad 20-al és 30 km-t halad 40-el, az átlagsebesség NEM 32 lenne!)
2) alkalmazni a beépített becslőmodult (amivel egyébként kutatások szerint mindenki rendelkezik egészen konkrétan születése óta)
3) logikával meghatározni, hogy az átlagsebesség 30 felett kell, hogy legyen (ha valamit nagyobb súllyal veszünk, ahhoz lesz közelebb a súlypont)
Egy valamit nem kell hozzá: számolni! Ez abszolút logikai, műveltségi kérdés, ráadásul azért is remek kvízkérdés, mert így, hogy válaszlehetőségek vannak, egyáltalán nem kell számolni, csak a józan észt használni.
Ez pont olyan, mint hogy nem kell pontosan tudnod a Vesztfáliai béke idejét (mert az unalmas évszámkérdés lenne), de illik tudni, hogy mit zárt le és nagyjából mikor, így aztán ha adok négy elég távoli dátumot, meg kell tudnod mondani, melyik az igazi)
Itt sem kell pontosan tudni az eredményt így aztán nem kell kiszámolni. Ha a négy válaszlehetőség 30, 31, 32 és 33 lenne, na AKKOR ez rosszabb kérdés lenne (ekkor is meg lehet számolás nélkül oldani, ha érted annyira a súlyozás elvét, hogy a 32-nek a 20 és 40 közötti részt 3:2 arányban kell osztania), hiszen a becslés helyett meg kéne erőltetned magadat.
Most egyenként reagálok a mondataidra:
1) Ez nem a gyerek házi feladata.
2) A matematikus NEM SZÁMOL. Ismétlem. NEM SZÁMOL. Pont ez a dolog lényege. Ha te azt hitted, hogy a matematika a számolásról szól bármilyen szinten is, nagyon átvertek az iskolában.
3) Matematikai vetélkedőben ez nem jó kérdés...
4) Értem én, szerinted nem kvízkérdés. De akkor mi az? Elmagyaráztam, hogy ez miért jó kvízkérdés. Mutass 4-5 szerinted tökjó kvízkérdést, és magyarázd el nekem, azok vajon miért kvízkérdésebbek :-) Tényleg érdekel. Milyen kérdéseket akarsz látni? Ha már itt tartunk, írjál 2-3 szerinted JÓ matematikai kvízkérdést is.
5) Tévedés, azt sértegetem, aki nem tudja, mi az, hogy átlag és nem tudja a való életben alkalmazni. Fenntartom, hogy ez hótciki, és ha valaki ezzel így van, akkor igenis bunkó, a szó legigazabb értelmében. Hiányos a műveltsége. Súlyosan. Ezt mondtam. Akinek nem inge, nem kell magára venni. Pont az alapelveket használva mutattam meg, hogy ez miért jó kérdés. Egész konkrétan ez a LEGJOBB matematikai jellegű (bár ismétlem, ez nem igazán matek!) kérdés, amit itt láttam. Tényleg érdekelnének obbak.
6) Neked is kellemes karácsonyt!
ps: Igen, értem én, hogy miről is van itt valójában szó (kérlek, ne vedd magadra, mert nem konkrétan neked szól): NE gondolkodjunk, NE tanuljunk meg gondolkodni, féljünk a matematikától mert az a főgonosz és egyáltalán, nehogymár értelmeset tanuljunk az iskolából, iskolától. Tudom, szar az oktatási rendszer. Meg a társadalom is. Írtam erről dolgozatot is, nem fogom itt hosszasan kifejteni...
Ja igen, kifelejtettem az egyik legfontosabbat.
Megkérdeztem 10 darab, nagyrészt művelt, de matematikával semmilyen kapcsolatban nem lévő embert (feladtam nekik a feladatot). A tízből nyolc rövid gondolkodás után mondta a választ. Egy pedig megijedt a feladattól, mert nem tudta értelmezni, mi az, hogy sebesség, idő meg egyebek, ezek összezavarták, gondolkodni pedig nem volt hajlandó rajta. Egy darab ember először 30-ra tippelt, aztán módosította a válaszát 32-re. Nulla darab ember próbált bármilyen számolást is végezni. Mindenki úgy gondolta, hogy ez egy remek kvízkérdés. Megjegyezném itt, hogy az az egy ember, aki nem volt hajlandó megoldani (számokat meg sebességet lát és azonnal hárít) elég fontos dolgon akadt fenn azért, mert az értelmezés fontos dolog. Feladtam neki a feladatot úgy, hogy 3 négyest és 2 ötöst kaptál, mennyi lesz az átlagod és azonnal mondta, hogy 4.4
Máté