Felhasználónév: Jelszó:

Hozzászólások - Miklós

Kvíz: az értékelés szempontjai

A kvíz - legnagyobb örömünkre - "játék a játékban"-ná nőtte ki magát, és legalább annyi saát kérdése van, mint a keretjátéknak összesen. Az értékelési irányelveket, és magát az értékelés rendszerét finomítottuk a béta teszten használtakhoz képest, ezeket szeretném megosztani veletek.

A kvíz elsődleges célja, hogy olyan kérdéseket adjunk fel, amelyeket egy művelt, intelligens ember ismerhet. Szinte bárki. Tehát nem szükséges hozzá túlspecializált szakismeret. Persze lehet mondani, hogy a válasz a gugliban 1 perc alatt megtalálható, de nem az a cél, hogy minden egyes kérdésre a választ keresőprogramokkal kelljen megtalálni. A kérdések egy része olyan legyen, hogy gondolkodsz rajta, és vagy tudod a választ, vagy kizárásos alapon le tudod szűkíteni a lehetőségeket, de legalábbis van egy elképzelésed, tudsz tippelni.

A leghálásabb "általános műveltség" témák:
- Általános iskolai alapdolgok. Blődül hangzik ugyan, de ezeket MINDENKI tanulta, tehát senki sem mondhatja, hogy túlzottan specializált dolog.
- Iskolában ugyan nem tanult, de mindenki által ismert dolgok. Ez lehet bármi, nagyon híres filmek, emberek, együttesek, épületek, stb.
- Aktuális témák. Ez kicsit húzósabb, hiszen a kérdés néhány év múlva elavulhat, de azért sok olyan aktuális téma van, amiről mindenki hallott, lehet vele kapcsolatban kérdezni.
- Logikai kérdések. Ez ugyan nem műveltség, de teljesen jó, mivel nem kell hozzá előismeret, csak logikus gondolkodás. Azért ne írjunk olyat, amihez számológépet kell használni, vagy egyenleteket kell felállítani.
- Nyelvi kérdések. Helyesírás, nyelvészeti feladványok.

Rossz kérdések:
Először is, fontos tudnotok, hogy lehet, hogy a játékosok egy kérdést elfogadnak, de mi, adminok, utólag átminősítjük rossz kérdésre. Ennek a következő okai lehetnek:
- A helyesírási hibáktól nyüzsgő feladványokat alapban elutasítjuk. Kezdetben lelkesen javítgattuk, de túl sok van, lehetetlen minden egyenként kijavítani. És sajnos egyenlőre szerverről futó helyesírás ellenőrzőt sem tudunk telepíteni. Ha bizonytalan vagy valamiben, írd szövegszerkesztőben, és ellenőriztesd le! Ja, és egy kérdés végére illik a kérdőjelet odabiggyeszteni!
- Speciális szakterülethez kapcsolódó kérdések, amire a választ egy átlagember nem tudhatja. Sokan elkövetik a hibát, hogy ilyen kérdést írnak. Imádjuk a HKK-t és a TF-et, de nem minden végzeturas játszott ezekkel a játékokkal! Nagyon-nagyon általános kérdés ezekkel kapcsolatban is belefér, de csak olyan, amire olyan is tudhatja a választ, aki ezekkel nem játszott! Hasonlóképpen persze más játékokkal, képregényekkel, hobbikkal, szakmákkal kapcsolatos, csak az adott dologban több éves tapasztalattal rendelkező emberek által ismert dolgokat sem szabad kérdezni.
- Lexikális tudás. Bizonyos évszámos kérdések elfogadhatóak, de csakis olyanok, amelyek az első kategóriában felsoroltak. Azt, hogy mikor voltak a világháborúk, mindenkinek illik tudnia, de azt viszont nem feltétlenül, hogy egy alig ismert celeb mikor vásárolta az első biciklijét. Ráadásul, ha évszámos kérdést írtok, akkor sokkal kultúráltabb, ha az évszámok között jelentősebb eltérés van, mintha 1-1 nap eltérés van a 4 dátum között. Személyes véleményem szerint az ilyesminek az a legcivilizáltabb módja, ha nem is konkrét évszámot kérdezel, hanem felsorolsz 4 ismert eseményt, és megkérdezed, melyik volt legelőször, vagy legkésőbb.
- A túlzott, extrém mértékben nehéz kérdések nem jók. Ha egy olyan kérdést adsz fel, amelyre egy átlag ember lehet, hogy tudja a választ, de ha 4 szinte teljesen egyforma lehetőség közül kell választania, akkor szinte biztosan elrontja. Nem árt az sem tudnotok, hogyha egy kérdésre adott válaszok 75 vagy nagyobb százaléka rossz, akkor a rendszer automatikusan átminősíti "rossz kérdésnek". Ez már csak azért is van, hogy kiszűrjük az olyan esetet, ha valaki esetleg ír egy jó kérdést, 4 jó válasszal, de azok közül nem megfelelőt jelöl meg.
- Ha olyan kérdést írsz, ami már szerepel az adatbázisban, arra jelenleg sajnos rossz kérdés minősítést kapsz. Persze nem kell tudnod, mi az, ami már szerepel, de jelenleg más módon nem tudjuk kiszűrni az ilyeneket. Próbáld elkerülni, hogy teljesen triviális dolgokat kérdezel. "Minek a rövidítése a HKK", "Mikor volt az I. világháború" stb.
- A kakukktojás és főváros szavakat nem véletlenül szűrjük. Fővárosos kérdésből épp elég van, köszönjük szépen, nem kell több! A kakukktojás pedig alapban nem jó, mert mint tudjuk, bármelyik válasz lehet kakukktojás, kérdés milyen szempont szerint. Persze beírhatod ékezet nélkül hogy kakuktojas és akkor átmegy, de tuti rossz kérdés értékelést fog kapni. Fogalmazd meg inkább normálisan a kérdést! Visszatérve a szűrőre, ha egy kérdést nem fogad el a rendszer, ne erőltesd, ne írd be helyesírási hibásan, mert akkor rossz kérdés lesz. Fogadd el, hogy ezt nem eszi meg a gép, írj mást! Pl. a Szarvas szó sajnos jelenleg nem szerepelhet kvízkérdésekben, értitek, hogy miért...
- számtan kérdések. Mennyi (1+5)*3? Melyik a legnagyobb, (4+3)*2 vagy (17/2-1)? A logikát igénylő kérdések rendben vannak, de azok a kérdések nem, amelyek ilyen primitívek, nem az IQ-n múlnak, hanem azon, hogy elő tud-e valaki venni egy számológépet.
- idegennyelvi kérdések. Arra rá lehet kérdezni, hogy valamilyen híres dolog mi után kapta a nevét, de az, hogy mit jelent magyarul a "boy" szó, vagy a "szpasziba", rossz kérdések, a nyelvtudás nem tartozik az általános műveltség körébe.
Kiegészítés:
- Melyik megyében található XY település? - Erre a kérdésre Rossz kérdés - érdektelen lexikális tudást fogsz kapni. Ha valami nagyobb város az XY, akkor pedig Rossz kérdés - már szerepelt lesz az értékelés.
- Mikor van XY névnapja? A fentiekhez hasonlóan, ez nem műveltségi kérdés, és már van épp elég az adatbázisban, erre rossz kérdést fogsz kapni.
- Autóversennyel, focival, fővárosokkal, zászlókkal, születési dátumokkal kapcsolatos kérdésünk már van elég, köszönjük! Az ilyen kérdések, ha minden szempontból jók és hibátlanok, akkor Rossz kérdés - már szerepelt értékelést fognak kapni.


Törlendő kérdések:
Egyszerűen megfogalmazva, azok a kérdések kapják a "rossz" értékelést, ahol a kérdés feltevőjének szándéka az volt, hogy egy jó kérdést írjon, de nem sikerült neki. A "törölni" értékelést azok kapják, akik szándékosan rossz kérdést írtak. Megválaszolhatatlan, vagy nevetségesen egyszerű kérdések, netikettet sértő kérdések tartoznak ide. "Milyen színű az ég?" "Mire gondoltam, amikor ezt a kérdést írtam?" "Melyik az az albán folklórzenekar, amely egyetlen albumot sem jelentetett meg?" "Milyen színű volt Kiszel Tünde haja 2006-ban?" és még sorolhatnám.

Természetesen lehet kérdezni a Végzetúrral kapcsolatban is, de csak olyan dolgokat, amihez nem kell magas szintűnek lenni, bármely játékos tud rá válaszolni. Hiszen a kérdést megkaphatja akár egy 2. szintű játékos is, aki nem fogja tudni, hogy 14-es tanulásnál milyen szakértelmet kapsz, vagy hogy mennyi védettséget ad a nerub csuha.

Most írok néhány gyakorlati példát is jó és rossz kérdésekre (ezek egyikét se írjátok be!!)
"Hány tagja volt a Beatlesnek?"
Attól függetlenül, hogy egy kicsit túlzottan is könnyű kérdés, jó kérdés, mivel egy mindenki által ismert zenekarról van szó.
"Melyik volt az ausztrál Pigmeusok együttes harmadik albuma?"
Erről az együttesről senki sem hallott, nem beszélve az albumaikról. Ez egy rossz kérdés.

"Minek a rövidítése a HKK?"
Erre azért sokan tudják a választ, ez jó kérdés, (de ne tedd fel, mert már bent van az adatbázisban).
"Mi a színesítő szövege a Lavínia Lobara c. HKK lapnak?"
Rossz kérdés, mert annyira specializált, hogy ezt még sok HKK-s se tudja, a többiek meg azt se, hogy mit kérdezel.
Hasonlóképp, a Star Warst mindenki ismeri (nagyjából) de ha egy mellékesen kiadott regény egy szereplőjére kérdezel rá, aki a filmekben nem szerepelt, az már a rossz kérdés kategória.
További példák túlzottan specializált (és ezért) kérdésekre:
"Mekkora a standard vasúti sín nyomtávolsága?" "Ki a Glacius nevű képregényhős testvére?" "Átlagosan hány centiméter a keleti párzósáskák szárnytávolsága?" "Ki volt 2004-ben a Manchester United edzője?"

"Hogy hívják a Harry Potter sorozat női főhősét?"
Ezt a sorozatot szinte mindenki ismeri, ilyet nyugodtan lehet kérdezni.
"Mi a Harry Potter sorozat negyedik kötetének a címe?"
"A tűz serlege" "A tűz serleqe" "A tűz kejhe"
Nehézségben semmi probléma nincs ezzel a kérdéssel, csakhogy egyrészt vizuális megtévesztésre alapul (a g és a q betű hasonsága) aminek semmi köze a kvízhez, másrészt égbekiáltó helyesírási hiba van benne (kelyhe helyett kejhe). Rossz értékelést kapott.

"Hány éves a Föld legöregebb nője?"
Most, ebben a pillanatban erre ugye lehet konkrét adat, de lehet, hogy egy hónap múlva meghal, egy év múlva már egy évvel idősebb lesz stb. Kerüljük el az olyan kérdéseket, amelyek aktualitásukat vesztik!

Természetesen senkitől sem várjuk el, hogy mindig jó kérdéseket írjon - én magam is írtam már olyat, amit utólag rossznak pontoznék. A kérdéseket 10 kérdés feltevése után kezdjük értékelni. Ha valakinek a kérdéseinek legalább fele rossz kérdést kap, figyelmeztetést kap, és ha ez az arány marad, elveszti a kérdés feltevésére a jogot. Emellett, max. 3 alkalommal kaphatsz "törölni"értékelést. Az 3. alkalom után végleg elveszted a kérdés feltevésére a jogot.
Ez nem büntetés, a kérdés feltevésért kapott lélekenergia amúgy sem jelentős, van, aki egyszerűen nem tud jó kérdéseket írni, ezzel nincs semmi gond, attól még a játék többi részét élvezheti.

*********************************************

A kvízkérdések értékeléséről.

A játék első másfél hetében az értékelőket is "értékeltük". Azaz, aki túlzottan sok törölni, rossz, vagy jó választ nyomott a normális arányhoz képest, azok először figyelmeztetést kaptak, hogy reálisan értékeljenek, majd ha a gépnek továbbra sem tetszett, ahogy értékelnek, letiltotta őket az értékelésről, és ráadásul csak 45 helyes válaszonként tehettek fel kérdést.

Ez a rendszer MEGSZŰNT, nem küldünk ki figyelmeztetést vagy zárolást, és nem büntetünk senkit azzal, hogy 45 válaszonként tehet fel 1 kérdést. Felváltotta a helyét egy "intelligensebb" szűrő, amely kiszűri azokat, akik rosszul értékelnek (ezt manuálisan is ellenőrizzük), de nincs büntetés, nekik egyszerűen csak nem lesz lehetőségük az értékelésre. Az algoritmust a jövőben tovább fogjuk tökéletesíteni. A cél hosszútávon az, hogy a kérdéseket csakis azok értékelhessék, akik reálisan tudnak értékelni. Ha az eredménnyel elégedettek leszünk, akkor viszont lehet, hogy ezeknek az embereknek bevezetünk valami kisebb jutalmazási rendszert is.

Ezenkívül hamarosan bekerül egy olyan rendszer is a játékba, hogy a "rossz kérdés" értékelés megjelölésekor megadhatod, hogy miért választottad. Így akinek a kérdését elutasítják, meg fogja tudni, hogy ez miért csinált, mit csinált rosszul. A kérdésfeltevésre a fentiekben leírt irányelvek továbbra is érvényesek!
Dátum: 2008.09.30. 13:24:23
Ha úgy érzed, karaktered jogtalanul lett zárolva a Felhasználási feltételek megsértése miatt (ld. ugyanebben a fórumban az ilyen nevű topicot), írj nekünk egy emailt.
Emellett lehetőséged van kipanaszkodni magad itt, a fórumon, de kérlek, erre csakis ezt a topicot használd, mert más topicokból az ilyen hozzászólásokat töröljük.
A Felhasználási feltételek az, amit általában senki sem szokott elolvasni, de mindenképpen javaslom, ha van egy szabad percet, tegyél egy kivételt! (http://www.vegzetur.hu/index.php?m=felhasznalasi_feltetelek).
A leglényegesebb, hogy szeretnénk megőrizni a játék tisztaságát, és fair versenyt biztosítani minden játékosnak. Épp ezért kérjük, hogy mindenki csak EGY karakterrel játsszon. Októberben indítunk egy újabb világot, ahol mindenki indíthat második karit, és a későbbiekben lesznek még további világok is.
Miért nem lehet egynél több karakterrel játszani?
Az ok egyszerű. Képzeld el, hogy indítasz 2 karaktert, az egyik nem csinál semmit, csak LE-t gyűjt, a másik pedig "lefarmolja". Máris olyan előnyhöz jutott, ami jogtalan. Mivel a játék alapvetően ingyenes, elvben nem kerül semmibe akár több karit indítani egy embernek. De ez elrontja a becsületes játékosok szórakozását.
Mi alapján döntjük el, hogy ki játszik egynál több karakterrel?
A játék minden eseményéről ún. log fájlokat készítünk. A logfájlokat programokkal elemezzük ki, amelyek számos dolgot figyelnek, de elsősorban a karakterek cselekvéseit, viselkedését, szokásait. Ez egy részben automatizált rendszer, amely heurisztikákat is használ, nyilván nem lehet tökéletes, ezért az általa talált gyanús eseteket mi magunk is ellenőrizzük, mielőtt büntetést szabnánk ki.
Milyen büntetés jár a multizásért?
Ha ilyet találunk, illetőt első körben átmenetileg zároljuk (alapban 3 napra), ezalatt nem tud belépni a karakterével, és a csp-je sem regenerálódik. Enyhébb esetben előfordulhat, hogy csak megkérjük, törölje a második harmadik stb karakterét 1 napon belül. Ha a figyelmeztetés / zárolás után továbbra is folytatja a dolgot, akkor az sajnos végleges letiltáshoz vezethet.
Mi van akkor, ha úgy érzem, jogtalanul büntettek?
Jogorvoslatért természetesen mindig fordulhatsz hozzánk emailben. De senkit nem akarunk jogtalanul zaklatni, tehát ha zárolásig fajul a dolog, akkor arra általában alapos okunk volt. Természetesen, jogod van kipanaszkodni magad, itt, a Panaszoknál van egy külön topic, Jogtalanul zároltak, ott kiflamelheted magad, de kérjük, más topicokat ne offolj ezzel a témával, mert hozzászólásaid moderálva lesznek.
Mi van akkor, ha ugyanarról a gépről játszunk többen?
A multizás felismerésénél elsősorban az karakterek viselkedését és egymáshoz való viszonyát vizsgáljuk, de gyanús esetekben a számítógéppel kapcsolatos adatokat is ellenőrzünk. Ha többen ugyanarról a gépről játszotok, ne támadjátok egymást, ne támadjátok mindig ugyanazokat, és lehetőleg ne lépjetek ugyanabba a szövetségbe, és akkor nem lesz gond.
Ha e témával kapcsolatban további kérdések merülnek fel, a válaszokat ide, az első postba be fogom írni.
Dátum: 2008.09.30. 13:12:08
Először is a Ravenwood témában, mert úgy látom, erről sok post volt itt:
1.) Ha valakit zárolunk, annak a "szennyesét" én nem fogom a fórumon kiteregetni, kivéve, ha maga a zárolt játékos látja igy jónak. Én nem használtam a "csalás" szót, az csúnyán hangzik, itt a Felhasználási feltételek (ismételt és tudatos) megsértéséről volt szó, amiért első alkalommal 3 nap zárolás jár, másodjára végleges.
2.) Semmiképpen sem szerencsés, ha a játékkal kapcsolatos kérdések fórumot offoljátok szét ezzel a dologgal, én is csak azért irok itt, mert itt kezdődött a téma, de remélem ezzel lezárjuk. Villámgyorsan fogok nyitni külön erre egy topicot, Felhasználási feltételek megsértése címmel (nem, nem Csalások lesz a neve) A Panaszoknál és ott lehet minden ilyen dologról trécselni, ez a topic enélkül is épp elég gyorsan növekszik.
3.) Természetes, hogy a zárolás alatt a cselekvéspontok nem regenerálódnak, különben semmi értelme nem lenne, hiszen akkor belépsz 3 nap múlva, és elhasználod a felgyűlt csp-ket!
4.) Ha valaki lebukik ilyesmivel, szerintem tisztességesebb emelt fővel, csendben tűrni a dolgot, mint nagy hangon bizonygatni, hogy semmilyen visszaélés nem történt, és különben is bénák az operátorok meg a játék is... láttunk már sok ilyet a játékaink történetében, és a játékos számára minden szempontból mindig nyerőbb és tiszteletreméltóbb volt az első fajta viselkedés. Különösképp mivel a teljes szerzett előnyöd megmarad, 3 nap elteltével is még az első leszel valószínűleg.
5.) A "manuális IP összehasonlításról" - azt gondolsz amit akarsz, de az IP az utolsó, amit nézünk, hiszen egy iskolában, egy koleszban lehet ugyanaz mindenkinek az IP címe, viszont ugyanaz az ember könnyedén megváltoztathatja az IP-jét. Nem, rengeteg szempontot nézünk, és számos log és adat egybevágóan bizonyította, hogy jónéhány esetben nem a "kolléga abbahagyott karaktere" lett lenyesve, hanem te léptél be mindkét karival egyszerre, egyik leütötte a másikat, aztán gyorsan törölve lett, hogy ne legyen nyoma a dolognak... De igazándiból ennyire sem akartam a részletekbe menni, ahogy írtam, csak akkor alkalmazunk tiltást, ha biztosak vagyunk a dologban. Ahogy többen írták, nincs bombabiztos rendszer, valamilyen szintű visszaélések mindig lesznek, kérdés, ki kockáztatja meg, hogy a kés pengéjén táncoljon, és esetleg a szürke mezsgyéből átcsússzon a feketébe. De bővebben majd az új topicban!
6.) postokat még nem nagyon töröltünk, ha fogunk, nem a vélemény miatt, hanem azért, mert nem a megfelelő topicba lettek írva.

Idézet: tramenes - 2008.09.29. 14:17:52
A gyakorlótér által adott bónuszokat az állatkák is megkapják támadásra vagy az csak a végzeturaknak jár?

Csak a végzeturak.

Idézet: tramenes - 2008.09.29. 18:59:53
Hogyan tudnám megoldani hogy a kari ne lőjön minden harcban varázslatot? Vannak ellenfelek akikre fölösleges mert anélkül is nyerek, viszont mivel automatikusan lövöm rájuk is pont azok ellen nem marad VP akikhez mindenképpen kéne.

Ez jelenleg sajnos nem megoldható, később megteheted, hogy lesz egy olcsó meg egy drága varázslatod, és a gyengék ellen az olcsót használod.

Idézet: Ihateangel - 2008.09.29. 19:44:58
Egy új kérdés, hátha van valaki aki ugyanebben a cipőben van.
Kíváncsiságból, (és előre megfontolt aljas indokból) rendeltem Ősköveket, a kiégett köveim szépen átváltoztak.
Azonban a cselekvéspontom nem növekedett 25%-al.. Vagy ez csak az új portyanap kezdetekor történik meg???

Ilyenkor nem +25% CSP-t kapsz, hanem 1 héten át minden nap 25%-kal gyorsabban regenerálódnak a CSP-k, azaz naponta 30 helyett 37-et kapsz.

Idézet: Ozoz - 2008.09.29. 20:45:46
Ha van lélekkutam a szövetségemben, de még nincs tagom, és emiatt csak két szavazatom van, van rá lehetőségem, hogy felhasználjam a lélekenergiát, amit majd a kút fog termelni?

Szerintem ilyenkor tudsz te is tölteni.

Idézet: Aramyr del Kerithyon - 2008.09.30. 11:16:18
Most kezdetem el játszani ezért egy kicsit ködös a dolog 2. Tszinten választottam a "sebezz legalább 30 pontot egy körben" küldetést. Ez most vadászatra értendő vagy akkor is érvényes ha engem megtámad valaki? Mert 30 pontos sebzéssel nyertem az ellenem indított portya utolsó körében, de nem teljesítettem a küldetést- akkor ez a sebzés nem számít?

Lehet hogy csak elfelejtetted felvenni a küldetést?

Idézet: BaalCain - 2008.09.30. 12:37:02
kreatív affinitás szakértelemnél h kell értelemzni a plussz 2%ot? 50Lét hozok alapból akkor az 52 lesz vagy pedig 50*1.02 ?-gondolom az utóbbi akkor pedig ez egy hasznos képesség...

Az utóbbi.
Dátum: 2008.09.30. 12:22:45
Sziasztok,
Egy fontos döntésben kérem ki a segítségeteket.
A játék kezdetén nemcsak a vadászatra, hanem a portyázásra is voltak külön cselekvéspontok, ún. portyázáspontok. Később, az alfa teszt során ezt a dolgot elvetettük, felesleges bonyolitásnak éreztük, mert senki nem portyázott annyit, ahány pp-t kapott egy nap, és csak értelmetlenül gyűltek a pontok.
Később, a béta1 teszt során újra felmerült az ötlet, hogy mégiscsak szükség lenne ilyesmire, mert aki teszem azt óránként portyázik 2-3 alkalommal, robot módjára, éjjel-nappal a gép előtt ülve, nagyon elhúz idővel a többiektől. Akkor ezzel több probléma volt. Egyrészt, az ötlet felvetője napi 6 portyázást javasolt, ami azért is értelmetlen volt, mert ennél még sok átlagos időt játszó ember is többet portyázik. A másik, hogy a béta1 alatt korlátlanul lehetett iszogatni a gyógyitó italokat, ezért rengeteget lehetett portyázni. A béta2 alatt azonban már az életpont regeneráció egy természetes korlátot jelentett a portyázások számára, ezért végül úgy éreztük, erre nincs szükség (annak ellenére, hogy a béta tesztelők többsége szerette volna ezt).
Most, az éles játék megint nagyon más, mint akár az alfa tesztek, akár a béta1 v béta2 teszt. Rengeteg játékos van, mindig lehet ellenfelet találni, sőt mindig lehet olyat, aki ellen akár kevés ép veszteséggel is győzni tudsz. Elvben tehát nem lehetetlen tehát akár napi 30-cat portyázni, megfelelően időzitett pihenésekkel. Ezzel nemcsak az a baj, hogy túl nagy előnyt lehet szerezni, hanem az is, hogy aki versenyben akar maradni, az rá van kényszerülve, hogy sokat portyázzon. Ez nem volt cél, pont azt akartuk, hogy ne kelljen a játékkal naponta több órát foglalkozni.
Felmerült tehát megint, hogy szükség lenne a portyázáspontokra a vadászatnál kapott cselekvéspontok mintájára. Naponta 12 (vagy maximum 15) portyázáspontot kapsz, és ezek valameddig halmozódhatnak, tehát lehet azt, hogy egy nap nem portyázol, másnap meg 24-et. Ha nem használod el őket, nem lehet semmi másra költeni. Az átlag játékosnak ez elvileg bőven elég lesz, még vszinüleg meg is fog maradni. Ez persze mindenképp egy korlátozás, és aki nem tudja elhasználni, azt zavarni fogja, hogy nem tudja elhasználni, ezek a dolog hátrányai. A hc játékosok kedvéért a későbbiekben lehet majd olyan szakértelmet berakni, ami a napi pp-k számát egy kicsit megnöveli.
Dátum: 2008.09.29. 15:33:14
Az új toplista rendszer még nem működik mindig következetesen, hamarosan tökéletesítjük.

A kvízkérdések rendszerét tökéletesítjük jelenleg. A bétákhoz képest a jelenlegi kvízrendszer előre nem látott hibái:
túl sokan tesznek fel olyan speciális kérdést, ami nem fér bele az általános műveltség körébe (HKK, TF, vagy bármilyen más célhobbi)
sok a lexikális tudást igénylő kérdés (XY ismeretlen "híres ember" melyik napon született, nov 23, 24 vagy 25)
nagyon sok a helyesírási hiba.
Jelenleg is folyamatosan moderáljuk a kvízkérdéseket, a jövőben annyi fog változni, hogy sok esetben a kvízkérdést a kvízadmin értékeli, játékosok elé nem is fog kerülni, így ritkábban fogtok rossz kérdést kapni. Ezenkívül ki fogjuk írni a karakterlapra, mennyi rossz/törölni/jó kérdésed volt, és mikor várható szankció ha túl sok a rossz kérdés.

Még egy fontos dolog:
Ahogy az a Felhasználási feltételekben is benne van, és a regisztráláskor is kiirjuk, egy játékos egy karakterrel játszhat egy világon. Pont. Kivétel nincs. Ennek oka a nyilvánvaló visszaélési lehetőségek kivédése. Az elmúlt héten mentek a log programok, gyűjtöttük az információkat, most nézzük át őket programok segítségével. Nem részletezem, hogy milyen módszerrel dolgozunk, de elég megbízhatóan ki tudjuk szűrni a "multizókat". A visszaélés súlyosságától függően figyelmeztetés vagy átmeneti zárolás fordulhat elő, visszaesés esetén pedig végleges zárolás.
Nem tilos két különböző embernek ugyanarról a gépről játszani, de ilyen esetben nagyon ügyeljetek arra, hogy a két karakter semmilyen módon se kooperáljon (ne támadják egymást, ne támadják ugyanakkor ugyanazokat a karaktereket, és lehetőleg ne lépjenek azonos szövetségbe).
Dátum: 2008.09.29. 14:04:29
Néhány tudnivaló a szakértelmekről:
Szakértelmeket a karaktered a 4. szinttől tanulhat, előtte nem.
Ha egy szakértelmet megtanultál, utána már nem tudod törölni (nincs is sok értelme).
A legalapvetőbb szakértelmed a tanulás. Ha a tanulás szakértelmedet fejleszted, újabb és újabb új szakértelmek megtanulása válik lehetővé.
A szakértelmek lélekenergiából fejleszthetők, a tulajdonságokhoz hasonlóan. Minél magasabb egy szakértelem, annál drágább fejleszteni. A fejlesztés költségét tovább növeli, hogy mennyi szakértelempontod van összesen.
A szakértelmek több csoportba oszthatók.
A tér-idő szakértelmek általában a portyázást és vadászatot befolyásolják, az ezek során szerzett lélekenergiát, tapasztalati pontot és egyéb faktorokat. Nyilván, a portyázással kapcsolatos szakértelmeket annak érdemes fejleszteni, aki sokat portyázik. Pl. 10. szinten van az elementáris fúzió, amely segítségével naponta több cselekvéspontot kaphatsz.
Az állatokkal kapcsolatos szakértelmek közül az első, a csapdakészítés (amelyet 3-as tanulásnál kapsz meg), lehetővé teszi, hogy a vadászat során talált állatok közül egyet befogj. Ha ez sikeres, megjelenik baloldalt az Állatok gomb. Az állatodat először be kell idomítani (idomítás szakértelmet 4-es tanulásnál kapod meg), ezután segíteni fog a harcban. Az állatoknak a lélekkufárnál őskőért felszerelést is vehetsz.
Ezenkívül vannak még harci szakértelmek (ezek növelik a harcban a nyerési esélyedet, de magas tanulás kell hozzájuk) és az egyéb szakértelmek (amelyek más csoporthoz nem sorolhatók, mint pl. a kereskedelem, ami lehetővé teszi, hogy magasabb szintű tárgyat is megvásárolj).
Magasabb szinten nem minden tanulásnál kapsz már új szakértelmet!
Végül egy bónusz információ:
20-as tanulásnál megtanulhatod a tudatturbót, amellyel bármely szakértelmet (de egyszerre csak egyet) átmenetileg megnövelhetsz varázspontért.
Dátum: 2008.09.29. 13:54:14
Idézet: Petrus - 2008.09.29. 11:50:03

Miklós, bocsánat, nem akarlak bántani, de ez nem volt egy túlságosan játékosbarát/ügyfélbarát hozzászólás.
Vagy eldöntitek, hogy nem mondtok semmit, vagy eldöntitek és megmondjátok, hogy mikor, milyen információt hol fogtok elhelyezni: mindkét megoldás jó. Az a fontos, hogy a játékos biztonságban érezze magát, és ne érezze azt, hogy kihagyták valamiből.

Sajnálom, ha igy tűnt, hidd el, jelenleg napi 14-15 órát dolgozom ezen a játékon (hétvégén is), igyekszem minden kérdést megválaszolni, ennyire tellett. Igazad van, 2 korrekt válasz lehetséges erre a kérdésre:
1.) Nem mondok semmit - de jogos az az érv, hogy "de a béta teszterek..." tehát a fenti mondattal igyekeztem ezt a szakadékot szükiteni. Hidd el, sok béta teszternek kb. ilyen mélységig analizálta a szakértelmeketl, feltolni 10-ig a tanulást, és megvenni az elementális fúziót, mert tovább nem jutottak! És más kérdés, hogy a béta1 óta még az a szakértelem is megváltozott, tehát nem lehet tudni, hogy még mindig nyerő-e. De egyébként volt erről már egy másik postom, a Haladók fórumban, ott leírtam több taktikát, az EGYIK taktika az, hogy nyomod a tanulást, és megveszed azokat a szakértelmeket, amelyek a vadászatból szerezhető LE-t növelhetik. De vannak más, eltérő taktikák is, épp ezért nem mondhatom, hogy "érdemes felnövelni a tanulást ahelyett, hogy a tulajdonságaidat fejleszted."
2.) Teljes leírást közlök a szakértelmekről. Az optimalizátorok persze mindig ezt szeretnék, plusz részletes képletek a harcról stb. Viszont akárhogy nézzük, ezzel azért elvész a felfedezés izgalma, és a találgatás érdekessége. Ráadásul, ha most nekiállnék és irnék egy teljes cikket a szakértelmekről, funkciójukról, működésükről, azzal csak azt érném el, hogy kapnék még 3000 kérdést, amikre a válaszok nagyrésze úgyis kiderül, ha eljutnak odáig az emberek.
A haladóknak részben azért létrehozok egy szakértelmek topicot, ahol lehet a témát megvitatni, és próbálok minél több információt is rakni oda.
Dátum: 2008.09.28. 23:04:41
Idézet: Mong0ose - 2008.09.28. 16:36:07
Létrehoztam egy szövetséget, melybe belépett egy olyan tag, aki már kilépett egy másik szövetségből. A karakterlapján az 'összes építés'-hez 977 volt írva. Tehát a másik szövetség lélekkútjába már 977 LE-t töltött fel. (Valószínűleg nem épült fel az előző szövetségben a Lélekkút.)

Ha valaki egy szövetségből kilép, akkor a lélekkútja méretének a felét átviszi a másik szövibe, és betöltődik abba a lélekkútba. De ha a lélekkút még fel sem épült, úgy lépett ki, akkor sajnos a betöltött LE elveszett

Idézet: Wormus - 2008.09.28. 17:18:21
Tanácstalan vagyok! Most értem el a 4. szintet, és megpróbáltam megvenni az első két elérhető szakértelmet. Klikk a zöld plusz jelre, majd megerősítem a szándékot... és semmi!!!!

Én is tanácstalan vagyok, a dolog működött eddig mindenkinek... a tulajdonságokat tudod növelni a karakterlapon? Irj privibe üzenetet nekem. Nem lehet, hogy ellopták közbe a lélekenergiádat?

Idézet: Cruel - 2008.09.28. 17:35:39
Ezt olvasom a szakértelmeknél: "Neked kell eldöntened, hogy mit és milyen megosztásban fejlesztesz, hogy profitál abból legjobban a karaktered!" Mi alapján döntsek, ha semmiféle információ nem áll rendelkezésre.

Nem ígérem, hogy gyorsan összedobok erről egy teljes doksit, de dióhéjban pár tanács: érdemes felvinni a tanulást addig, hogy megvehesd a csapdakészítést, és azt rögtön vidd is fel 3-4-es szintre (ha akarsz állatot befogni). Van, aki arra esküszik, hogy ezután mindenképp érdemes felnyomni a tanulást 10-ig, ahol megveheted az elementáris fúziót, ami direktbe tápolja a vadászatokat, de ezen felül tényleg nem tudok mást mondani, neked kell dönteni, hogy mi a szimpatikus, nincs tuti recept.

Idézet: PHOENIX - 2008.09.28. 19:05:27
Az őskövek száma hogyan arányul a Lélekkút kisütésénél felszabaduló energia mennyiségéhez?

Idézet: Zsolesz - 2008.09.28. 20:13:28
Sziasztok. Valaki megmondaná, hogy mire szolgál a Lélekkút kisütése, és mi fog történni, ha rányomok?

Őskő x szint x 1,5 (de max. 500 őskő számít) 30 naponta 1x használható csak. És aki részletesebb infókat akar, kattintson nyugodtan a lélekkút kisütése gombra, akkor még nem süti ki, csak átmegy arra az oldalra, ahol a leirás van.

Idézet: Magum - 2008.09.28. 19:35:42
Ezt hogy értik? A cselekvéspontok maximuma 250 helyett 400
nekem mindig csak 24 jön össze de 400 hogy jöhetne össze? mert prémiumos vagyok am

Ez arra vonatkozik, hogyha valamiért pár napig nem vagy gép előtt (pl. elmész sielni) akkor nem vész el a csp, hanem gyülik egy ideig.

Idézet: Batu - 2008.09.28. 19:57:03
A csapdakészités szakértelem leirása:
"Vadászat során esélyed lesz, hogy a talált lényt nem leölöd, hanem foglyul ejted. Minden szakértelemszint az esélyt fél százalékkal növeli. A szakértelem maximális szintje 20." Ez azt jelenti, hogy 1-es csapdakészitéssel 200:1-hez az esély, hogy elkapjak valamit (náthán kivül), vagy van valami alap %-os esély amihez a szint*0.5% hozzáadódik?

Ennyi az esély, nem adódik hozzá semmi. Tehát ha 1-ről 2-re növeled a szakit, megduplázod az esélyed, ha 2-ről 3-ra, még 50%-kal megnöveled... Sztem 4-ig érdemes felhúzni legalább.

Idézet: titur - 2008.09.28. 21:25:45
Vettem a lélekkufárnál 'díszes nyakörv'-et 4.szinten és nemtudom használni, nem látom a tárgylistámba. Ezt is csak másik tárgyakba lehetne berakni, vagy hogy működik ez? Lécci segítsetek!

Korábban irtuk, ezek akkor hasznosak, ha már fogsz be állatot csapdakészitéssel. Addig is, ha akarod, eladhatod a kufárnak, visszaadja az őskövet. de javitani fogjuk a Felszerelést Állatoknak adható felszerelésre hogy egyértelmü legyen.
Dátum: 2008.09.27. 23:14:15
Pontosan, a rendszer ezt a helyzetet kezeli, aki inaktiv, annak a szavazata nem számit a többségi szavazatba. Tehát ha 2 emberből 1 inaktiv, akkor a másik mindent meg tud egyedül szavazni. Inaktiv asszem az, aki 2 napig nem lép be, de ebben most nem vagyok 100%-ig biztos.

Idézet: Sztavrogin - 2008.09.27. 21:51:29
Az arénánál ezt írja:
Namármost a csatának van még két sajátossága: Tp jár érte, és LE cserél gazdát...

Az arénában TP és LE sincs. Csak fun, móka.
Dátum: 2008.09.27. 12:48:27
Idézet: johha - 2008.09.25. 10:16:08
Lehet, hogy korai a kérdés, de lovagi torna (vagy aminek nevezitek) kb mikor lesz?

10. szinttől.

Idézet: orzol13 - 2008.09.25. 10:23:31
Üdv. A kvízben volt egy olyan kérdés, hogy mennyi tp jár egy vadásaztért, melyre a helyes válasz az volt, hogy tapasztalati szint + 1. Namármost én 3. szintű vagyok és 3 tp-t kapok a vadászatokért.
Most a kérdés rossz, vagy én kapok kevesebb tp-t?

A kérdés rossz, de a kvízeket állandóan ellenőrizzük, az ilyet javítjuk / töröljük. Kvízes problémát a kvízes topicba irj.

Idézet: tatuparegab - 2008.09.25. 18:26:55
Szal...itt nincs valami olyasmi,hogy "autómatikus bejelentkezés erről a gépről"????

Az hogy megjegyezteted a usernevet / jelszót a böngésződ beállításától függ.

Idézet: Top25 - 2008.09.25. 22:13:27
mikor lessz világ 2

Terveink szerint 1 hónappal az első szerver indítása után.

Idézet: Tündibündike - 2008.09.26. 20:26:10
Hogy lehet a forumon topikot nyitni? Vagy ehhez valami kivaltsag kell?

Jelenleg 6-os pontszám kell a topicnyitáshoz, de ha írsz egy privát üzenetet egy adminnak, leírod milyen topicot szeretnél, és ésszerű a dolog, megcsinálja neked.
Korábban találtunk egy olyan hibát, hogy rövid időre "eltűnt" a lélekkút. A hibát sikerült javítani, közben lett olyan szövetség, akinek 6 tagja lett, ők így jártak

Másik, FONTOS dolog:
A szerencse tulajdonság akkor nő ki, ha valaki felépíti a lélekkutat, vagy belép egy szövetségbe, és feltölti a kívánt mennyiséget. A szerencse tehát a jutalom az első építésért.
Ha valaki rögtön az elején részt vesz a lélekkút elkészítésében, akkor effektíve 1000 LE elköltése után meglesz a szerencse tulajdonsága.
Ha valaki hosszú ideig nem lép szövetségbe, és rögtön, az első szövi, ami belép, annak egy 20,000 LE-s lélekkútja van, akkor bizony 20,000 LE-nyi építés után nő csak ki a szerencséje.
A rendszer igazságosságán lehet vitatkozni, lehet, hogy megcsináljuk, hogy az első 1000 LE töltése után mindenképpen kinőjön a szerencse tulajdonság, de ezt egyenlőre nem ígérem.
Mindenesetre most az a jó taktika, ha valaki nem rögtön egy nagy szövetséggel kezdi a pályafutását, hanem kipróbálja "kicsiben".
Dátum: 2008.09.25. 14:23:56
Rendbehoztuk a toplistát, meg tudod rajta keresni a saját karakteredet illetve egy tetszőleges másik játékost is.
FIGYELEM! Találtunk egy hibát a szövetségekhez tartozó képekkel kapcsolatban. A kép nálam nem mindig jelenik meg, ezért néhány, játékosok által feltöltött képet elutasítottam, illetve néhány szövetségi kérelem most várólistás emiatt. A dolgot ma délelőtt korrigáljuk, tehát akinek el lett utasítva a szövetségi képe és úgy érzi, nem volt jogos, adja be újra, illetve akinek még nem lett jóváhagyva legyen türelemmel egy kicsit.

Egyébként, egy szövetségi nevet akkor is elutasítok, ha helyesírási hiba van benne, illetve most már akkor is el fogom utasítani, ha a bemutatkozó szövege annyiból áll, hogy abcdef. Aki szövetséget akar alapítani, gondolja is komolyan a dolgot!
Dátum: 2008.09.25. 08:45:37
Idézet: Tier - 2008.09.25. 08:25:09
"Én feltudok tenni olyan kérdést is ami jó (értsd helyesírásilag értelmezésileg is és csak 1 jó válasz van a feleletek között 3 rossz) mégis a játékosok 90 %-a ugyanazt a rossz választ fogja bejelölni. Akkor automatice rossz kérdés minősítést kapok !?

Nem korrekt a logikád... 90% rossz válasz csak akkor lesz, ha az emberek úgy gondolják, hogy tudják mi a jó válasz, és mégsem az. Tehát egy abszolút megtévesztő kérdést tettél fel, ami nem cél.
Ha csak simán nehéz kérdést teszel fel, aki nem tudja rá a választ, az is 25% eséllyel el fogja találni, de az emberek 10%-ka még igy is tudni fogja rá a választ, vagy megnézi google-ban. Tehát ilyen esetben a kérdésed nem lesz leminősitve.
Ez az elmélet. De a gyakorlat is ezt bizonyitja, több ezer kérdésnél megvizsgáltuk a helyes válaszok arányát, és stimmel a fenti dolog.
A kvizzel kapcsolatos kérdések, vélemények stb. kérem a kviz fórumba! Itt nem fogjuk tovább boncolgatni őket.
Dátum: 2008.09.24. 21:39:35
Idézet: Mortimer - 2008.09.24. 13:19:37
A varázslatokat hogy lehet aktiválni? Smaragd vagyok, 2. szintű, vettem energialövedéket. Hogy kipróbáljam, megnéztem egy portyában, de nem használta a karakter (maxon van a VP). Hogyen állítsam be, hogy használja is?

Ugyanúgy, mint a tárgyakat, a tárgylistában rákattintasz.

Idézet: atua - 2008.09.24. 13:26:17
satesz2: nem akarlak elkeseríteni, de a győzelemre max 80% esélyed lesz mindig, tehát lehetsz akármennyire is jobb a másiknál, 100-ból 20-szor veszíteni fogsz...

Ez azért nem pontosan így van. 80% a maximális esély, hogy eltaláld az ellenfeledet, és 20% a minimális (ha a szerencse tulajdonságot nem tekintjük). 3 harci kör esetén ez egy elég bonyolult valószínűségszámítási probléma, legyen elég annyi, hogy egy 1. szintű karakternek egy 100. szintű ellen nincs 20%-ka, de még 1%-ka sem. Viszont az is tény, hogy még sok időbe fog telni, amíg akkora különbség alakul ki karakterek között, hogy az egyik 80% eséllyel meg tudjon verni egy másikat.

Idézet: Aisling - 2008.09.24. 13:48:51
Elnézést ha már kérdezték, de a játékosok által írt kvíz kérdéseknél csupán akkor van lehetőség minősíteni, ha még NEM válaszoltam, így amennyiben a kérdés pl. hibás, akkor nem tudom ezt hozzáfűzni, viszont amíg nem válaszoltam, nem tudom róla, hogy a kérdező által megjelölt válasz hibás... megoldás?

Ha a kérdés hibás, akkor válaszd a "rossz kérdés" opciót. Ha az a ritka eset fordul elő, hogy valaki jó kérdést ir, jó válaszokkal, de nem jót jelöl meg helyes válasznak, akkor a számítógép észleli, hogy a játékosoknak több, mint 70%-ka rosszul válaszolt, a kérdést automatikusan kiszűri, és a kérdés feltevője visszamenőleg "rossz kérdés" minősítést kap. És ha valakinek túl sok rossz kérdése van arányaiban, végleg elveszítheti a jogot, hogy kérdést tegyen fel, tehát ezzel nem érdemes szórakozni (persze ennek ellenére nyilván lesz ilyen, de eddigi tapasztalataink alapján messze 1% alatt van).

Idézet: tramenes - 2008.09.24. 13:59:21
Hmm érdekes ha megnézem az eladható tárgyaim közt a asárga gyógyitalt akkor ezt írja ki: Eladási ár: 75 Lélekenergia, 0 Őskő.

Az őskőért vett varázsitalt vissza lehet adni őskőért, hiszen akkor még nem használtad, mást nem.

Idézet: Shiako - 2008.09.24. 17:20:08
Ha leadok egy küldetést azt később újra fel tudom venni? Megmaradnak a már elvégzett részek, vagy elölről kell kezdeni?

Igen, az eldobott küldetést később újra felveheted.
Volt egy hiba ma délután, ami miatt néhányan nem tudtak belépni, de ezt javitottuk, remélem most már senkinek nincs ilyen gondja.
Dátum: 2008.09.24. 16:15:07
Rövid távon néhány százalék nem számít, hosszú távon annál inkább. 10 csatánál mindegy, hogy 5-öt nyersz vagy 6-ot. 100 csatánál már nem mindegy, hogy 50-et nyersz, vagy 65-öt.
De visszatérve a kérdésre, így van, attól, hogy őskövet veszel, nem fogod automatikusan, tutira leverni a többieket - ez nem is lenne jó! Egyszerüen csak kapsz egy kis előnyt, ami hosszú távon jó szolgálatot tesz.
Egyébként a magas tulajdonság / jó cucc nem csak arra való, hogy nagyobb eséllyel tudj mástól LE-t lopni: hanem téged is védelmez, amikor gyűjtesz. A táposabb karaktereket ritkábban fogják támadni a többiek.
Egy kis plusz információ a lélekkútról, töltögetésről és épitési statisztikákról.
CSAK HALADÓ JÁTÉKOSOKNAK!

Röviden:
Kezdetben, a szövetség megalapitásakor fel kell ÉPITENI a lélekkutat. Amikor a kút elkészült, lehet TÖLTENI lélekenergiával. Azok, akik a szövetséget alapitják, ÉPITIK a lélekkutat. Akik később lépnek be, amikor már elkészült, azok TÖLTIK.
A beTÖLTÖTT lélekenergiát ki lehet venni, és fel lehet használni egy tetszőleges épület épitésére.

Részletesen:
Tegyük fel, hogy A, B, C és D létrehoznak egy szövetséget.
A, B és C beleépit a lélekkútba 1500-1500 lélekenergiát, D 500-at. A lélekkút FELÉPÜLT.
D-nek itt még lesz egy kis elmaradása, ugyanis minimum 1000 LE-t kell a kútba épiteni. Mivel ő ezt nem teljesitette, még 500-at bele kell TÖLTENIE (de ezt utána a szövi már átrakhatja más épületre).
Miután ezt megtette, a statisztika azt fogja mutatni, hogy A, B és C összesen 1500-at, D összesen 1000-et épitett. Az, hogy D ennek a felét már töltötte, nem számít, fő, hogy mennyit dolgozott összesen az ügyön.
A tagok ezután nekiállnak építeni az őrtornyot. Az új épület építésekor a lélekkút MÉRETE is nő, alapban 1000 volt, felnő mondjuk 1050-re (az épités 10%-ka növeli a lélekkút méretét, de csak saját lélekenergiából, a kútból való áttöltés nem)
Közben belép a szövetségbe E. Neki már 1050 lélekenergiát kell a kútba TÖLTENIE. A kútba kerülő lélekenergiát a szövetség továbbra is szabadon felhasználhatja. Az ő összes építése a kút feltöltése után 1050 lesz.
Felépül az őrtorony 1, a lélekkút mérete már 1500. Lehet újabb tagokat felvenni.
Ekkor jön F. F korábban már volt egy szövetségben, ahol felépítették a lélekkutat, de aztán rögtön kilépett onnét. Annak a szövetségnek tehát egy 1000-es lélekkútja volt F kilépésekor, így F ennek felével, 500 lélekenergiával kevesebbet kell az új szövetség lélekkútjába építenie. Így neki 1500 mínusz 500, azaz 1000 LE-t kell TÖLTENIE, hogy teljes jogú taggá váljon.
Jelentkezik G is. G egy nagyon tápos szövetségből jön, amelynek már 20,000-es lélekkútja volt! G-nek 10,000-el kevesebbet kell tehát a lélekkútba töltenie a teljes tagsághoz. Mivel a lélekkút mérete 1500, így egyáltalán nem kell töltenie, azonnal teljes jogú tag lesz.
Dátum: 2008.09.24. 12:44:10
Úgy tűnik, sikerült lokalizálni azt a hibát, hogyha egyszerre megnyitja a böngésződ a játékot és a fórumot, akkor ha belépsz az egyikbe, kidob a másikból. Ha továbbra is tapasztalsz olyat, hogy kiléptet a játék vagy a fórum, írd meg nekünk a
bug{kukk}vegzetur{ponty}hu
címre!