Hozzászólások - Jeriko
Dátum: 2010.05.21. 13:40:58
Teljesen függetleníteni kellene a kvízbesorolást a vadászattól. Legyen rá külön felület, ahol ezt lehet csinálni. Amúgy is nehéz jól besorolni, amikor 100 másodpercem van arra, hogy megválaszoljam a kvízt és még be is soroljam a kérdést.
Dátum: 2010.05.20. 09:38:36
Idézet: Blazek - 2010.05.20. 02:16:23
Légy erős: ha szintet lép, akkor a hátránya lesz vagy 900 TÖ és 800 SZÖ, mert 63. szinten Begginer csücsül a top1 poszton.
Tényleg reálisnak tartod a v4-es, szinthuszár karaktereket összehasonlítani a legtáposabb pókokkal?
a top 62es karakternek jelenleg 300 TÖ és 400 SZÖ hátránya van a V1, ugyanezen szintű top karakteréhez képest. a középmezőny aljára fognak kerülni a karakterek. jó esetben. jelenleg. de tudom, még van 30 nap hátra, amikor még rosszabbak lesznek az arányok.
módosítás: a TOP LE diffes talán odafér a szintjén az első 5-be. ehhez most 6M rabolt LE kell.
módosítás: a TOP LE diffes talán odafér a szintjén az első 5-be. ehhez most 6M rabolt LE kell.
Légy erős: ha szintet lép, akkor a hátránya lesz vagy 900 TÖ és 800 SZÖ, mert 63. szinten Begginer csücsül a top1 poszton.
Tényleg reálisnak tartod a v4-es, szinthuszár karaktereket összehasonlítani a legtáposabb pókokkal?
Dátum: 2010.05.20. 07:13:10
Egyszerű dolgokkal is fel lehet turbózni a háborúkat:
- Háborúban győztes portyában automatikusan ellenfél_szintje*győzelmi_aránya*10 plusz LE-t kap a győztes.
Ezzel együtt érdemes lenne az indítható háborúk maximális számát 1-re csökkenteni, hogy mindenki fontolja meg, ki ellen indít háborút, ne a farmolást támogassuk.
Akár az is beleférne, hogy akinek VF-je van, ott háborús portya győzelmekre is működjön a szakértelem (csökkenti a kapott TP-t).
- Háborúban győztes portyában automatikusan ellenfél_szintje*győzelmi_aránya*10 plusz LE-t kap a győztes.
Ezzel együtt érdemes lenne az indítható háborúk maximális számát 1-re csökkenteni, hogy mindenki fontolja meg, ki ellen indít háborút, ne a farmolást támogassuk.
Akár az is beleférne, hogy akinek VF-je van, ott háborús portya győzelmekre is működjön a szakértelem (csökkenti a kapott TP-t).
Dátum: 2010.05.17. 16:54:57
Legalább prémiumosok karikra vonatkozna, a többiekből nem sok haszna van a Beholdernek sem. De így...
Már szóltam egy-két ismerősnek, regeljenek és vigyenek el 1-1 karit pár nap alatt 5. szintig. El se kell költeni a LE-t, csak benyomni minden nap a vadászatot.
Már szóltam egy-két ismerősnek, regeljenek és vigyenek el 1-1 karit pár nap alatt 5. szintig. El se kell költeni a LE-t, csak benyomni minden nap a vadászatot.
Dátum: 2010.05.17. 16:52:41
Valószínű nagyon kevés az abbahagyott karakter 5. szinten...
Dátum: 2010.05.17. 15:51:52
Minek erősíted a karaktert, ha nem portyázol vele?
Aki meg feletted van egy szinttel, de ugyanazt csinálja, mint te, az eleve jobban jár, mert vadászatra, térkapura stb. több LE-t kap.
Aki meg feletted van egy szinttel, de ugyanazt csinálja, mint te, az eleve jobban jár, mert vadászatra, térkapura stb. több LE-t kap.
Dátum: 2010.05.17. 15:23:37
Idézet: Birka - 2010.05.17. 14:35:11
Messze nem, mert nem mindegy, mire költötted el: mágiára vagy kritikus ütésre, spektrális manipulációra.
De én nem a karakter erősségét akarom "mérni", hanem feloldani azt a kettősséget, amit írtam, és izgalmasabbá tenni a játékot.
Ebben a rendszerben is le lehetne maradni pl. ha nem portyázol, nem lépsz szintet, és utána mészárolni fogod a többieket, de ugye ha elkezded a portyázást, akkor záros határidőn belül szintet is lépsz. A szerzett LE viszont sokkal jobban függ a szinttől, így lemaradni nem éri meg.
Van olyan "mérőszám", mely megmutatja, hogy egy kari mennyire van ott a szeren, ez az összes lé. Csak ezt nem szabad megmutatni, mert sok ember lelkébe belegázolna, ha azt látja, hogy nyomul mint atom, a másik meg alatta 10 szinttel jobban áll apszolút lében vagy 30%-al!
Messze nem, mert nem mindegy, mire költötted el: mágiára vagy kritikus ütésre, spektrális manipulációra.
De én nem a karakter erősségét akarom "mérni", hanem feloldani azt a kettősséget, amit írtam, és izgalmasabbá tenni a játékot.
Ebben a rendszerben is le lehetne maradni pl. ha nem portyázol, nem lépsz szintet, és utána mészárolni fogod a többieket, de ugye ha elkezded a portyázást, akkor záros határidőn belül szintet is lépsz. A szerzett LE viszont sokkal jobban függ a szinttől, így lemaradni nem éri meg.
Dátum: 2010.05.17. 13:29:51
Idézet: Birka - 2010.05.14. 10:56:50
A top nem érzi át ezt a problémát, az ő "kifordult" világukban jó a TP, de 20 szinttel alattuk már normálisan játszanak az emberek, ahol tönkreteszi a karit!
Szerintem meg épp a top-ban nincs "kifordulva" a világ, hanem az összes többi helyen. Sokszor leírtam már: a fő probléma, hogy függetlenedik egymástól a karakter tényleges ereje (fejlesztésre költött, vagy akár megszerzett LE) és a karakter erősségi besorolása (szint, TP). Nincs még egy ilyen játék, ahol karaktert lehet fejleszteni, és egy így lenne.
Sajnos a játék már annyira előrehaladt, hogy ezt a kettősséget a játékosok nagy részének sérülése nélkül megszüntetni nem lehet - esetleg egy új világon. Részemről szívesen kipróbálnék egy olyan világot, ahol egyáltalán nincs TP (se a TP-t manipuláló szakértelmek, tárgyak) a szintlépés pedig 100 (vagy pl. 100+szint), legalább veled azonos szintű karakterek ellen indított és megnyert csata után automatikusan történik. A top se tudna elhúzni, a gyengék sem szaladnának előre, építő karik eleve értelmüket veszítenék, tömés nem létezne, a szintlépés előny lenne, nem szivatás stb. Lényegesen kiegyensúlyozottabbá válna a játék.
A top nem érzi át ezt a problémát, az ő "kifordult" világukban jó a TP, de 20 szinttel alattuk már normálisan játszanak az emberek, ahol tönkreteszi a karit!
Szerintem meg épp a top-ban nincs "kifordulva" a világ, hanem az összes többi helyen. Sokszor leírtam már: a fő probléma, hogy függetlenedik egymástól a karakter tényleges ereje (fejlesztésre költött, vagy akár megszerzett LE) és a karakter erősségi besorolása (szint, TP). Nincs még egy ilyen játék, ahol karaktert lehet fejleszteni, és egy így lenne.
Sajnos a játék már annyira előrehaladt, hogy ezt a kettősséget a játékosok nagy részének sérülése nélkül megszüntetni nem lehet - esetleg egy új világon. Részemről szívesen kipróbálnék egy olyan világot, ahol egyáltalán nincs TP (se a TP-t manipuláló szakértelmek, tárgyak) a szintlépés pedig 100 (vagy pl. 100+szint), legalább veled azonos szintű karakterek ellen indított és megnyert csata után automatikusan történik. A top se tudna elhúzni, a gyengék sem szaladnának előre, építő karik eleve értelmüket veszítenék, tömés nem létezne, a szintlépés előny lenne, nem szivatás stb. Lényegesen kiegyensúlyozottabbá válna a játék.
Dátum: 2010.05.13. 12:56:52
Tömés ellen egy ötlet:
Ha olyat akarsz támadni, akivel az elmúlt 24 órában csatáztál, és X:1 aránynál nagyobb arányban veszítettél, akkor menjen ez a szöveg: "Ez a végzetúr sokkal hatalmasabb mint te, nincs értelme megtámadnod". Ugyanígy lehetne vizsgálni győzelmi arányt, akár kombinálni is ezeket.
A leprogramozása nagyon egyszerű, elég vizsgálni a letárolt csatákat támadó és/vagy védő oldalon.
Azt is támogatnám, hogy ha sokkal gyengébb karakter támad erőset, akkor az erősebbet, akkor az erősebb sokkal kevesebb TP-t/LE-t kapjon, feltéve ha fordítva is igaz: ha az erősebb támad a gyengébbre, akkor ugyanígy kevesebb TP-t és LE-t kap.
Ha olyat akarsz támadni, akivel az elmúlt 24 órában csatáztál, és X:1 aránynál nagyobb arányban veszítettél, akkor menjen ez a szöveg: "Ez a végzetúr sokkal hatalmasabb mint te, nincs értelme megtámadnod". Ugyanígy lehetne vizsgálni győzelmi arányt, akár kombinálni is ezeket.
A leprogramozása nagyon egyszerű, elég vizsgálni a letárolt csatákat támadó és/vagy védő oldalon.
Azt is támogatnám, hogy ha sokkal gyengébb karakter támad erőset, akkor az erősebbet, akkor az erősebb sokkal kevesebb TP-t/LE-t kapjon, feltéve ha fordítva is igaz: ha az erősebb támad a gyengébbre, akkor ugyanígy kevesebb TP-t és LE-t kap.
Dátum: 2010.05.13. 10:52:28
Idézet: Prisma - 2010.05.13. 09:48:31
Ez a v3-on játszókat gondolom tisztességesen kiakasztaná.
Egyébként totál egyértelmű a megoldás, amit már másfél éve, a játék indulása utáni második hónapban felvetettem: Egy játékos egy csatában korlátos mennyiségű LE-t szerezhet csak (pl. áldozat szintje*100, esetleg ezt lehetne szorozni az áldozat győztes/vesztes csatáinak számával).
mod: Ahelyett, hogy született volna ilyen szabály, inkább ki lett herélve a kivégzés, portyagömb, kreatív stb.
[Azt hiszem, ezzel meglengettem a vörös posztót Prisma előtt. ]
Egyébként akár olyan korlátot is be lehetne vezetni, hogy ne tarthasson akármennyi LE-t magánál egy karakter. Bevallom, ezt nem gondoltam át, de hirtelen nem nagyon tudok olyan okot, amiért mondjuk 1M LE-t kellene valakinek magánál tartani. Természetesen az ilyen limit szintfüggő, 100. szinten talán már nem olyan irreális.
Ez a v3-on játszókat gondolom tisztességesen kiakasztaná.
Egyébként totál egyértelmű a megoldás, amit már másfél éve, a játék indulása utáni második hónapban felvetettem: Egy játékos egy csatában korlátos mennyiségű LE-t szerezhet csak (pl. áldozat szintje*100, esetleg ezt lehetne szorozni az áldozat győztes/vesztes csatáinak számával).
mod: Ahelyett, hogy született volna ilyen szabály, inkább ki lett herélve a kivégzés, portyagömb, kreatív stb.
[Azt hiszem, ezzel meglengettem a vörös posztót Prisma előtt. ]
Dátum: 2010.05.13. 09:39:39
Idézet: Prisma - 2010.05.13. 09:36:53
Persze, bele lehet tenni annak vizsgálatát is, hogy történt-e LE átadás, de ahogy egy előző hozzászólásban írtam, arra sincsen semmilyen elfogadható indok, hogy valaki úgy veszítsen, hogy nem LE-vel, hanem "csak" TP-vel töm (ami magas szinten amúgy tápolás is lehet), így akár LE-vel, akár LE nélkül, nem hiszem, hogy igazolható a sorozatos, szándékos vereség. A LE vizsgálatára tehát egyrészt nem is igazán van szükség, másrészt sokkal egyszerűbb is anélkül az ellenőrző algoritmus.
Aztán megjelennek majd az olyan "segítő karakterek", akik egyetlen csatában adnak át félmillió LE-t...
Persze, bele lehet tenni annak vizsgálatát is, hogy történt-e LE átadás, de ahogy egy előző hozzászólásban írtam, arra sincsen semmilyen elfogadható indok, hogy valaki úgy veszítsen, hogy nem LE-vel, hanem "csak" TP-vel töm (ami magas szinten amúgy tápolás is lehet), így akár LE-vel, akár LE nélkül, nem hiszem, hogy igazolható a sorozatos, szándékos vereség. A LE vizsgálatára tehát egyrészt nem is igazán van szükség, másrészt sokkal egyszerűbb is anélkül az ellenőrző algoritmus.
Aztán megjelennek majd az olyan "segítő karakterek", akik egyetlen csatában adnak át félmillió LE-t...
Dátum: 2010.05.13. 09:27:08
Idézet: Prisma - 2010.05.13. 09:17:43
Ez teljesen jogos felvetés. Az a helyzet azonban, hogy mindkét eset olyan, amit meg kell akadályozni. Szerencsére azonban nem csak zárolással lehetséges ez. Akár olyan algoritmust is be lehetne építeni, ami egyszerűen nem engedi, hogy egy bizonyos számú gyanús támadás után még egyszer ugyanazt támadja a karakter. Ha tehát valaki adott időn belül (pl. 1 hét) N-szer (pl. 10) felkenődött valakire (függetlenül attól, hogy volt-e győztes csatája), akkor a 11-ikre nyugodtan kiírhatná neki a program, hogy "nem lenne értelme, ezért meg sem kísérled".
Ezzel csak egy a baj: nem a támadások számával van a gond, hanem az átadott LE mennyiségével.
Ez teljesen jogos felvetés. Az a helyzet azonban, hogy mindkét eset olyan, amit meg kell akadályozni. Szerencsére azonban nem csak zárolással lehetséges ez. Akár olyan algoritmust is be lehetne építeni, ami egyszerűen nem engedi, hogy egy bizonyos számú gyanús támadás után még egyszer ugyanazt támadja a karakter. Ha tehát valaki adott időn belül (pl. 1 hét) N-szer (pl. 10) felkenődött valakire (függetlenül attól, hogy volt-e győztes csatája), akkor a 11-ikre nyugodtan kiírhatná neki a program, hogy "nem lenne értelme, ezért meg sem kísérled".
Ezzel csak egy a baj: nem a támadások számával van a gond, hanem az átadott LE mennyiségével.
Dátum: 2010.05.13. 09:03:14
A történtek után valóban jó lenne egyértelműsíteni a szabályokat. Nem az a lényeg, mit nevezünk multizásnak, hanem az, hogy mi megengedett és mi nem - annak figyelembe vételével, mi az, amiről egyértelmű döntést lehet hozni.
Korábban kérdeztem, most megismétlem: mi a különbség a között, ha haverom karaktere rendszeresen felkenődik rám, és LE-t ad át az én karakteremnek; és a között, hogy egy nekem ellenszenves figura karakterére rendszeresen felkenődök és LE-t adok át neki? Úgy érzem, durva lenne második esetben a zárolás, viszont nem látok semmi lehetőséget arra nézve, hogy lehet a kettőt megkülönböztetni.
Illetve ha objektív szabályokat nem lehet lefektetni (szerintem sajnos nem lehet), akkor a többi szabályt töröljük, és legyen kijelentve, hogy a JV szubjektív döntése számít minden esetben - talán ez a legtisztább, hiszen egyrészt az ő játékáról van szó, másrészt a szubjektív elbírálás szabálya az, ahol totál felesleges bármiféle kiskaput keresgélni (nem tudni, hogy X a határ, ezért x-1-ig még el lehet menni). Ha a játékvezetés bízik az algoritmusaiban és helyes ítélőképességében, akkor ez legyen az egyetlen mérce.
Korábban kérdeztem, most megismétlem: mi a különbség a között, ha haverom karaktere rendszeresen felkenődik rám, és LE-t ad át az én karakteremnek; és a között, hogy egy nekem ellenszenves figura karakterére rendszeresen felkenődök és LE-t adok át neki? Úgy érzem, durva lenne második esetben a zárolás, viszont nem látok semmi lehetőséget arra nézve, hogy lehet a kettőt megkülönböztetni.
Illetve ha objektív szabályokat nem lehet lefektetni (szerintem sajnos nem lehet), akkor a többi szabályt töröljük, és legyen kijelentve, hogy a JV szubjektív döntése számít minden esetben - talán ez a legtisztább, hiszen egyrészt az ő játékáról van szó, másrészt a szubjektív elbírálás szabálya az, ahol totál felesleges bármiféle kiskaput keresgélni (nem tudni, hogy X a határ, ezért x-1-ig még el lehet menni). Ha a játékvezetés bízik az algoritmusaiban és helyes ítélőképességében, akkor ez legyen az egyetlen mérce.
Dátum: 2010.05.13. 08:50:30
Idézet: Ywgarrd - 2010.05.13. 07:13:11
A másik, a fentiekre hivatkozva, hogy minden egyes a játékba fektetett anyagi forrást juttasson vissza őskövek formájában, tegye azt átruházhatóvá másik karakterek számára. Gondolok itt a prémium, az ősköves tárgyak, fókuszkristályok, állatfelszerelések, lélekkút-kisütés, ősköves italok, gyorsítások, megmaradt őskövek, *specializációváltások, szimulációk, nullázások*, stb. teljes őskő-visszatérítésére, a megfelelő átváltási arányt szem előtt tartva.
Ezt egyszerűbben megfogalmazva befizetésnek hívják és tuti nyilván van tartva.
A másik, a fentiekre hivatkozva, hogy minden egyes a játékba fektetett anyagi forrást juttasson vissza őskövek formájában, tegye azt átruházhatóvá másik karakterek számára. Gondolok itt a prémium, az ősköves tárgyak, fókuszkristályok, állatfelszerelések, lélekkút-kisütés, ősköves italok, gyorsítások, megmaradt őskövek, *specializációváltások, szimulációk, nullázások*, stb. teljes őskő-visszatérítésére, a megfelelő átváltási arányt szem előtt tartva.
Ezt egyszerűbben megfogalmazva befizetésnek hívják és tuti nyilván van tartva.
Dátum: 2010.05.12. 16:02:58
Idézet: Miklós - 2010.05.12. 15:46:01
Ez totál egyértelmű, felesleges bármilyen helyettesítést számon kérni a Légión.
Nem az számít multizásnak, ha azonos IP-ről léptek be, hanem az, ha a karakterek összejátszanak...
Ez totál egyértelmű, felesleges bármilyen helyettesítést számon kérni a Légión.
Dátum: 2010.05.12. 11:34:05
Egyrészt várjuk ki a végét, másrészt meg azt is hibának tartanám, ha minden világon ezentúl azok nyernék a bajnokikat, akik majd átmennek v4-ről.
Dátum: 2010.05.12. 11:06:25
Idézet: Ricardo - 2010.05.12. 09:58:41
Szar karaktert nem fogsz átvinni másik világra. Felhívnám figyelmedet, hogy CSAK az egyes kategóriák GYŐZTESEI KAPNAK lehetőséget arra, hogy átvigyék a karakterüket. Ők pedig nem hiszem, hogy annyira szarok lesznek. Például aki most TÖ-ben top1, v1-en is az lenne a saját szintjén, de még felfelé 2-3 szinttel is ott lenne a top3-5-ben.
Viszont egy szar karaktert minek akarnék átvinni a többi világra?
Szar karaktert nem fogsz átvinni másik világra. Felhívnám figyelmedet, hogy CSAK az egyes kategóriák GYŐZTESEI KAPNAK lehetőséget arra, hogy átvigyék a karakterüket. Ők pedig nem hiszem, hogy annyira szarok lesznek. Például aki most TÖ-ben top1, v1-en is az lenne a saját szintjén, de még felfelé 2-3 szinttel is ott lenne a top3-5-ben.
Dátum: 2010.05.11. 19:57:35
Idézet: Ywgarrd - 2010.05.11. 18:15:25
* Egy karakter folyamatosan támad egy nála sokkal erősebb másikat, úgy, hogy közben sok lélekenergiája van, és mindig veszít.
Azt azért megkérdezném, hogy:
- Ha v1-en egy 60. szintű karakterrel naponta 15-ször felkenődök Begginerre (átadva többszázezer LE-t), akkor zárolni fogjátok őt multizás miatt, és sikeresen tettem tönkre a karakterét?
- Vagy ha megbeszélem vele, hogy adok neki napi többszázezer LE-t, cserébe ő fizet nekem havi X forintot, akkor el lesz nézve neki, hogy ennyi LE-t kap, mivel "szegényt zároltatni akarja egy idióta"?
mod: elnézést Begginertől, hogy vele példálózok
* Egy karakter folyamatosan támad egy nála sokkal erősebb másikat, úgy, hogy közben sok lélekenergiája van, és mindig veszít.
Azt azért megkérdezném, hogy:
- Ha v1-en egy 60. szintű karakterrel naponta 15-ször felkenődök Begginerre (átadva többszázezer LE-t), akkor zárolni fogjátok őt multizás miatt, és sikeresen tettem tönkre a karakterét?
- Vagy ha megbeszélem vele, hogy adok neki napi többszázezer LE-t, cserébe ő fizet nekem havi X forintot, akkor el lesz nézve neki, hogy ennyi LE-t kap, mivel "szegényt zároltatni akarja egy idióta"?
mod: elnézést Begginertől, hogy vele példálózok
Dátum: 2010.05.11. 11:13:37
Azt lehet tudni, hogy v4-en miért jár kb. 60%-al több LE a vadászatokért, mint a többi világon hasonló szinteken?
Szabályokban nem volt benne, és ha át lehet vinni a karaktert a végén, nagyon nem mindegy.
Szabályokban nem volt benne, és ha át lehet vinni a karaktert a végén, nagyon nem mindegy.
Dátum: 2010.05.10. 09:08:55
Idézet: Prisma - 2010.05.10. 08:31:26
Ez egy jó megfogalmazás, nagyjából ez itt a lényege annak, hogy mi a gond a multizással. Ugyan mindenki multizásról beszél mostanában, de valójában nem konkrétan a multizással van baj, hanem azzal, amit TF-en úgy hívtak, hogy rabszolgázás. Amikor is tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy ki irányítja a rabszolgát (haver, a főkarakter játékosa, vagy script), a lényeg, hogy a rabszolgakarakter célja egy másik karakter erőforrásokkal való ellátása, a saját érdekeinek sérülése árán is.
Tökéletesen egyetértek.
A probléma ott van, hogy azt könnyen (automatizálható módon) lehet figyelni, ha valaki több karakterrel játszik. Azt viszont nagyon nehéz, hogy történik-e erőforrás átadás, hiszen utóbbi nap mint nap megtörténik sokezerszer, pl. amikor egyik karakter lerabol egy másikat. Hogy különbözteted meg, melyik "normális", melyik "rabszolgázás"?
Ráadásul a mai napig teljesen legális, ha a haverom csak azért játszik, hogy tápolja az én karakteremet - legyen szó körbeépítésről, epikus ölésről (kincs az enyém), LE átadásról (felkenődik rám rendszeresen) stb. Érdemes körülnézni v4-en, ami lévén versenyszerver, tömegével vonzza ezt a jelenséget.
Ez egy jó megfogalmazás, nagyjából ez itt a lényege annak, hogy mi a gond a multizással. Ugyan mindenki multizásról beszél mostanában, de valójában nem konkrétan a multizással van baj, hanem azzal, amit TF-en úgy hívtak, hogy rabszolgázás. Amikor is tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy ki irányítja a rabszolgát (haver, a főkarakter játékosa, vagy script), a lényeg, hogy a rabszolgakarakter célja egy másik karakter erőforrásokkal való ellátása, a saját érdekeinek sérülése árán is.
Tökéletesen egyetértek.
A probléma ott van, hogy azt könnyen (automatizálható módon) lehet figyelni, ha valaki több karakterrel játszik. Azt viszont nagyon nehéz, hogy történik-e erőforrás átadás, hiszen utóbbi nap mint nap megtörténik sokezerszer, pl. amikor egyik karakter lerabol egy másikat. Hogy különbözteted meg, melyik "normális", melyik "rabszolgázás"?
Ráadásul a mai napig teljesen legális, ha a haverom csak azért játszik, hogy tápolja az én karakteremet - legyen szó körbeépítésről, epikus ölésről (kincs az enyém), LE átadásról (felkenődik rám rendszeresen) stb. Érdemes körülnézni v4-en, ami lévén versenyszerver, tömegével vonzza ezt a jelenséget.