Re: Hogyan lehetne "kecsegtetőbbé" tenni a normál sebességű szintlépést?
35. hozzászólás - 2009.11.22. 10:17:17
A szintlépésre elég sok inspiráló dolog van már így is. Minden szintlépéssel új tárgyakat vásárolhatsz, egyre több lélekenergiát kapsz, egyre erősebb epikusokat tudsz legyőzni. erősebb állatokat tudsz befogni, megnyílnak előtted a kalandok és más opciók. Ahogy asszem Jerikó írta valahol, az egy tévedés, hogy egy pók azáltal, hogy lemarad, a játékban globálisan erősebb lesz, csakis lokálisan, a saját szintjéhez képest tud ezzel erősödni, az élmezőnyhöz képest egyre jobban lemarad.
A végzetúr egy PVE (tamagocsi, önfejlesztő, stb) és egy PVP (játékos-játékos elleni küzdelem) hibridje. Ha a PVE részt maximálisan élvezni akarod, akkor az optimális stratégia, hogy a lehető leggyorsabban léped a szinteket. Ezáltal egyre előrébb leszel a toplistákon, folyamatosan új dolgokat szerzel, egyre több LE-t kapsz. A PVP-ben az optimális stratégia viszont az, hogy csak azokhoz képest próbálsz megerősödni, akik ütéstávolságban vannak, azaz a lehető legtöbb LE-t szerzed úgy, hogy közben minimális TP-t kapjál. A két stratégia valamennyire ellentmond egymásnak, de ez nem feltétlenül baj: egy játék akkor jó, ha a játékosoknak minél többféle úton lehet sikerélménye.
Én megértem, amit Birka mond, szeretné elkerülni azt, hogy a játékosok között túl nagy különbség legyen. Ez egyébként minden játék átka, ha ugyanannyi játékidővel, vagy ugyanolyan szinten egyik játékos ötször erősebb tud lenni, mint a másik. Minden játéktervezésnél egy alapvető szempont, hogy a fejlődési, erősödési sebességet kordában tartsuk. Ennek két oka van, egyrészt, ha túl nagy a játékosok között a különbség, nem lehet kihívást tervezni. Másrészt, aki sokkal gyengébben szerepel, azt rettenetesen fogja frusztrálni, hogy a másik erősebb, nem fogja érteni, és a rendszert fogja hibáztatni. Végzetúrban e cél elérésére számos erőfeszítést tettem. A tulajdonságok, és kisebb mértékben a szakértelmek fejlesztése is exponenciális, aki jobban tápol, előrébb tart, annak egyre nehezebb fokoznia az előnyét. A megszerezhető tárgyak erősségére, szintjére szigorú limitek vannak. LE-t a játék kezdetekor nem lehetett úgy szerezni, hogy ne kaptál volna mellé TP-t. Ráadásul, hiába szerez valaki mondjuk 20. szinten +20.000 LE előnyt a többiekhez képest, 40. szinten ez már elhanyagolható előnnyé válik.
Természetesen, mindemellett kellettek olyan lehetőségek, amelyek a versengést lehetővé teszik: a kvíz, az ajánlási rendszer, a szakértelmek megfelelő fejlesztése, a hatékony portyázás mind-mind olyan dolgok voltak, amelyekkel egy meghatározott előnyt lehetett szerezni, de még nem borult fel a játékegyensúly. A portyázás a többivel ellentétben nem volt lekorlátozva, és lehetővé tette a pók taktikát - alapvetően ezzel sem volt baj, itt egy hibát követtünk csak el, a kivégzés szakértelem túl erős volt, de ezt korrigáltuk.
Egy jó játéknak szüksége van folyamatos fejlesztésekre. Az újdonságokat soha nem lehet már annyira kitesztelni, mint az induláskor a játékot, mert ekkor már nem áll rendelkezésre több hónap, száz fős béta teszt brigád, és közben a futó játékkal is rengeteget kell foglalkozni. Ráadásul bármennyire is kipróbálunk valamennyit, ami 5-6 hónap múlva "érik be", azt még egy komoly béta teszt sem fedi fel (a kivégzés is ilyen volt). Az akadémiánál sajnos több ilyen hibát is elkövettem. A VF-ről én továbbra is azt gondolom, hogy a koncepció jó volt, a számokat nem jól lőttem be. Egy szakértelem, ami komoly áldozatok és hátrány árán a PVP-ben 15-25% fejlődési előnyt ad, rendben van a fentiek szellemében, de a VF ennél jóval nagyobb előnyt jelent. A kínzókamrával pedig csak annyi volt a baj, hogy olyan LE szerzési metódus, amely nem kötődik TP-hez. Annyit kellett volna csak tenni, hogy a kínzókamrából szerzett LE nem lehet több, mint az adott nap vadászattal szerzett LE-nk 10-15%-a, és akkor nem lenne vele gond.
Mivel nincs lehetőség több hónapos megatesztre minden fejlesztés előtt, ezért egyetlen módja van, hogy a további bakikat elkerüljük, nagyon alaposan át kell gondolni mindent, épp ezért beszélek meg mindent veletek a fórumon. A szintlépésért adott további jutalom pl. a fenti problémára nem jelent megoldást, hiszen pont ugyanúgy, vagy még jobban korlátozza a VF-et, mint az eddigi javaslatok, ráadásul még olyan dolgokat is csinál, ami nem volt cél - egy teljesen normálisan játszó, de ritkábban belépő játékost is elkezd büntetni.
Én továbbra is úgy gondolom, hogy nincsenek koncepcionális problémák, semmi szükség nincs arra, hogy fenekestül felforgassuk a TP, LE, portya vagy akármilyen rendszert. Legfeljebb a számokkal van néhol probléma, amit könnyedén lehet finomítani - már ha ti is úgy akarjátok. A demokráciának is megvannak persze a maga átkai, a játék matematikáját, összefüggéseit azért a játékosok kisebb hányada látja át teljes egészében, a többiek sokszor csak érzelmeikre, vagy a hangadók véleményére hagyatkoznak egy szavazásnál.
Pontszám: 9.50