Felhasználónév: Jelszó:

Hozzászólások - Aszketa

Oldal: 1
Sziasztok!

Nagyon érdekes volt olvasni Miklós blogját, illetve a számos hozzászólást. Engedjétek meg, hogy én is leírjam a saját gondolataimat, tapasztalataimat a témával kapcsolatban. Előre szólok, lehet, hogy kissé hosszú lesz.

Előzetesen meg kell jegyeznem, hogy a hosszú évek során kapcsolatba kerültem játékosként számos multiplayer játékkal, évekig TF-eztem tizenévesként, közben és később sokat játszottunk a "hagyományos" szerepjátékokkal és persze a számítógépes játékokkal. Alkalmam volt kipróbálni pár MMO-t is, köztük a WoW-ot, Warhammer Online-t, az Age of Conant es a LOTRO-t. Ebből a WoW-ot megjelenése óta játszom. Talán ennek, illetve a szerencsének köszönhetem (meg talán annak, hogy jókor voltam jó helyen), elmondhatom, hogy majd' négy éve a Blizzard Entertainmentnek dolgozom, persze csupán "közkatonaként". Ezért talán egy különös nézőpontból tudok a témához hozzászólni.

Sajnos az Everquest kimaradt az életemből, a WoWról viszont sokat tudnék mesélni. Viszont, nem is maga a játék az, amit elemezni szeretnék, hanem az, ahogyan a Blizzard elérte mindazt, ahol jelenleg áll a játékiparban. Illetve méginkább a komplex szórakoztatás területén. Ugyanis nem győzik hangsúlyozni, hogy "Entertainment". Erre tökéletes példa a párizsi World Wide Invitational, vagy a kaliforniai BlizzCon, ahol a "fanok" mindent megkaphatnak, ami Blizzard, a játékélménytől az Ozzy Osbourne koncerten át a felfújható Frostmourne kardig, egyszerűen mindent.

A WoW sikere abban áll - amit többen már említettetek is -, hogy nem csupán egy réteghez szól, hanem talán a világ legszélesebb közönségéhez. A recept pedig abból állt, hogy fogták a Blizzard nevet (ami egyben garancia arra, hogy a játék nem lesz szar, hiszen elmondhatjuk, hogy nem létezik rossz Blizzard játék mai napig sem), fogták a már befutott koncepciót (Alliance vs. Horda, emberek az orkok ellen, Warcraft trilógia ugye...) és ráépítették az RP-k alapvető elemeit (karakterfejlesztés, questek, gyűjtögetés, XP rendszer), amit aztán egy szerethető grafikával összegyúrtak és a Diablo miatt már eleve meglévő Battle.netes rendszerre felpakolták azt. Mindezt úgy oldották meg, hogy a játékosoknak legyen sikerélménye és érezze a fejlődés okozta örömöt, ami minden valamire való szerepjátékos mozgatórugója. Ráragasztották a 12+ matricát, fiatal gyerekek és örök gyermek felnőttek is egyaránt megtalálták a számításukat ebben a játékban. A tény pedig, hogy más, hasonló érdeklődésű emberekkel lehet együtt játszani, ismerkedni, közösen sikereket elérni, guildeket alapítani, ergo, benépesíteni egy színes fantáziavilágot... nos, mi kell még ennél több? Ehhez az élményhez képest a havi 13 Eurós havidíj bagatellnek tűnik, talán az is.

Meg kell még említeni azt is, hogy a marketing és PR valóban figyelemre méltó. Mike Morhaime saját maga vallotta be, hogy a robbanásszerű siker őket is meglepetésként érte, hiszen mint a legtöbb fejlesztőcsapat, a Blizzard is egy garázsból indult. Mára pedig több ezer alkalmazottjuk van, Amerikában, Európában és Ázsiában is irodáik vannak, külön teamek fejlesztik a különböző projekteket, marketing szakembereik vannak, stb, stb. Persze ez így szépen hangzik, viszont ezzel egyedülállóak lettek a játékpiacon. Egyszerűen nincs konkurenciájuk. Illetve ami van, az elenyésző. Főleg amióta az Actavisionnel is fúzionált. Ezért azán a Blizzardnak elég nehéz egy ekkora céget megszervezni, hogy optimálisan működjön minden részleg, mivel nincs egyetlen-egy hasonló cég sem, amelyikről példát lehetne venni, hiszen a legtöbb cég a játékiparban éppen a Blizzardot próbálja utánozni.

Számtalanszor hallottam játékosoktól, hogy "Blizzard sux" és hasonlók, mikor egy-egy ígéretes, új MMO megjelent, a WoW játékosok játszottak velük két hétig, egy hónapig, aztán írták a ticketeket a WoWban, hogy léci GM, add vissza a karaktereimet mert letöröltem őket, bla-bla. A legtöbben visszatérnek. Hogy miért? Senki sem akarja 4-5 év munkáját (és havidíjat) a kútba dobni, továbbá a konkurens játékoknak egyszerűen nincs meg az a pénzügyi és infrastruktúrális háttere, hogy felvegye a versenyt a Blizzarddal. Az Age of Conan például nagyon ígéretesnek tűnt, ami azért fuccsolt be, mert a kiadó pénzt akart belőle látni és türelmetlen volt, ezért a játék félkészen jelent meg (nagy bánatomra). A "customer support" is talán a legjobb a WoWban, bármennyi kritikát is kap a játékosoktól. Össze sem lehet hasonlítani más játékok game mastereivel. (Warhammerben és AoC-ben is próbáltam beszélni GM-el, néhány nap várakozás után feladtam.)

A sikerük másik eleme pedig abban rejlik, hogy a már meglévő játékosbázist hosszú évekre lekösse a játék, hogy ne hagyják abba. Ezért aztán a WoW világa számtalanszor megújult, új kontentek, kiegészítők, world eventek jelentek meg a játékban, miközben a grafika is csiszolódott illetve vált a játék egyre komplexebbé. Mára már annyi teendő akad a játékban, hogy egy élet kevés lenne mindent elérni benne. Achievement rendszer, PvP rendszer, komoly PvE kontentek, reputációk, Auction House, szezonális fesztiválok, mind-mind azt a célt szolgálják, hogy a játékos igenis előfizessen még egy hónapot. Amikor pedig már mindent meguntak, még mindig indíthatnak új karaktereket, hiszen 10 karakter kaszt van, két faction, számos játszható faj, es akkor minden kezdődhet előről. És ugye lassan itt van a Cataclysm is, amivel tulajdonképpen szintre hozzák a régi kontinenseket grafikailag is többek között (egyben válaszolva ezzel az előttem szólókhoz, akik a grafikát kritizálták), mert Azeroth kicsit szürkén fest már, mondjuk Northrendhez képest. Mégiscsak öt éves már a játék. Lassan hat. A játékosok pedig máris meg vannak őrülve az új kiegészítőért, pedig még meg sem jelent. Garantáltan eladnak belőle vagy 10 millió példányt. Nem is beszélve a rengeteg "micro paymentről" amit a Blizzard Store-ban illetve a különböző faction és race change illetve karakter transzferekre a játékosok elköltenek. Persze cserében a játékosok olyan virtuális élményt is kapnak, amit nem találnak meg más játékokban.

Befejezésképpen csak annyit fűznék hozzá, hogy az évek során jómagam is többször abbahagytam a WoW-ot, mert rengeteg időmet elvette és sokszor találtam kisse unalmasnak, jelenleg is épp szüneteltetem és inkább a LOTRO-t meg az X-Boxot nyúzom, de biztos vagyok abban is, hogy amint megjelenik a Cataclysm, azonnal magával ragad a WoW ismét, mert garantáltan egyedi élményt és hangulatot képes nyújtani a Blizzard mindennel, amit dobozba csomagol. És ezzel még vannak rajtam kívül 10 millióan, akik így gondolják... Ez pedig csakis a tudatos, kemény munka és tervezés eredménye. Továbbá üzenetként mondom a magyar vállalatoknak és cégeknek, hogy a Blizzard siker egyik alap eleme visszavezethető az egyik alapvető közgazdaságtani aranyigazságra, amit a cégtulajdonosok és vállalati vezetők hajlamosak elfelejteni (főleg odahaza). Ez mégpedig úgy szól, hogy először elégedett alkalmazottakat kell teremteni (akiket megbecsülnek morálisan is és anyagilag is). Az elégedett alkalmazott örömmel és odaadással fog dolgozni, ezzel elégedetté téve a vevőt, aki ezáltal örömmel fizet a cégnek a szolgáltatásokért, mert megbecsülve érzi magát, és ha örömmel fizet a vevő, akkor végső soron a cég vezetősége is elégedett, a cég pedig nyereséges lesz....

Csupán ennyit akartam mondani Vietnámról...
Oldal: 1