Felhasználónév: Jelszó:

Hozzászólások - SAS2000

Oldal: 1
Dátum: 2008.11.24. 09:25:37
Kedves Miklós!

Nagyon köszönöm, hogy elolvastad az írásomat és válaszoltál!

4 pontosítást azonban fontosnak érzek a válaszod alapján:

1. Arról írtam, hogy _én_ miért hagytam abba, nem pedig arról, hogy mi nem jó a játékban. Azt gondoltam, ha már ilyen sok munkát beleöltetek, örömmel vesztek egy ilyen írást. (azt hiszem ez talán így van).

2. Nincs bajom a fizetős játékokkal. Csak _én_ a fix díjas játékokat szeretem, pusztán azért, mert ott mindenki azonos esélyel indul, és nincs ösztönzés arra, hogy "aki csak kipróbálja a játékot" és sokkal gynegébb, azt üssék a prémium miatt (tehát nem elsősorban játéktudás, stb) erősebb játékosok.

3. Az elköltött idő: mint fent is írtam, akkor lenne elég napi 1-2-3-szor belépni, ha be lehetne állítani, hogy amit vadászok (20-szor egymás után) azt rögtön költse el valamire (pl ha megvan az erő következő szintjére elegendő LE költse rá, vagy ha megvan az LE a pajzsra vegye meg.) Ez azonban pont a játék alapjai döntené romba, vagyis, hogy a napi 24 órában online HC-k nem tudnának sokat rabolni.

4. A prémium és az idő prolémája orvosolható prémium befizetésével, és több játékidővel, de a fő problémám az volt, hogy nem fogott meg a hangulat. Tehát kipróbáltam, és azért nem fizettem elő mert úgy éreztem, hogy az ŐV-hez képest (amit elő is fizettem egy ideig, és tetszett is) ez a játék hangulatilag visszalépés volt.

De ami nagyon fontos: én is tudom, hogy a fenti véleményemmel kisebbeségben vagyok, tehát hajrá!

SAS
Dátum: 2008.11.11. 09:56:04
Különvélemény,
avagy a játék egy nem prémium játékos szemszögéből


Kedves Játékfejlesztők, Játékostársak!

Elsősorban azért döntöttem úgy, hogy írok egy rövid véleményt a játékról, mert az indulása utáni napokban számos méltató kritikát kaptak a fejlesztők, igazán negatív véleményeket azonban én eddig nem olvastam a Fórumon.

Hogy a veterán fórumozóknak egy kis muníciót adjak: a játékban soha nem voltam a toppon, és bár megfordultam nagy lélekkúttal rendelkező szöviben, ez semmilyen összefüggésben nincs a játéktudásommal vagy bármivel, tehát amit írok egyszerű "casual" játékosként írom, és minden, ami alább olvasható szigorúan SZVSZ. (A játékban lévő nevem: Fist of God, csak mert nem szeretek arc nélkül vagdalkozni).

Elsősorban azért döntöttem a játék kipróbálása mellett, mert Tihor Miklós neve általában garancia a minőségi "stratégiai" játékokra, és egyébként is: ingyenes vagy mi a szösz, mit veszíthetek vele, ha kipróbálom? A játékról az RPG.hu-n olvastam nem sokkal a megjelenés előtt, így a bétához már nem volt szerencsém, a játékról a leírásból tájékozódtam.

"A Végzetúr egy ingyenes internetes játék. [...] Nem kell minden nap órákon át foglalkoznod vele, elég, ha amikor időd engedi, ránézel a karakteredre.[...]rengeteg célt és sikerélményt ad, mégsem vesz el túl sok szabadidőt."

Bár tudom, hogy a reklámokról a mai ember már tudja, hogy köszönő viszonyban sincs a valósággal, azért ezzel a fenti 3 mondattal számomra még sincs valami rendben. Ha jól értem, akkor a játékkal lehet ingyen játszani, nem vesz el sok időt, és rengeteg sikerélményt ad. Ugyanakkor nekem úgy tűnik, hogy inkább arról van szó, hogy ki lehet próbálni ingyen és bár nem kell mindig ott lenned, de ha sikerélményt is akarsz, akkor inkább fizess és legyél online 24 órában. Ennek tesztelésére döntöttem a játék elején úgy, hogy kipróbálom prémium nélkül mire lehet jutni.

Prémium vs Free

"A prémium funkciók nélkül is élvezhető és korlátozások nélkül játszható a játék, de ha valaki úgy dönt, hogy (nem túl jelentős összeget) hajlandó fizetni is a játékért, további kényelmi szolgáltatásokat és lehetőségeket kap."

Én azok közé a játékosok közé tartozom, akik szeretik, ha az ingyenes dolgok ingyenesek, a fizetősek pedig fizetősek. Itt most arra gondolok, hogy azért szeretem a fix díjas fizetős játékokat, mert ott tulajdonképpen azért fizetünk, hogy a fix díjon felül senkinek nem lehet további extra előnyökhöz jutnia. Vagyis nem arról van szó, hogy ingyenes, de akik plusz 300 forintot fizetnek kapnak egy olyan páncélt is, amihez a többiek álmukban sem jutnak hozzá. Másrészt számomra nagyon fontos, hogy csak olyan játékosokkal kerülhetek PVP alapú konfrontációba, akik ugyanolyan lehetőségekkel indultak. Tehát nekem nem valami nagy öröm, hogy a +100/+100-as TÉ/VÉ kardommal egy másik fegyvertelen játékost lezúzok.
Ez utóbbi pedig sajnos nagyon fontos tényezője a prémiumot biztosító ingyenes játékoknak, hiszen egyrészt azért fizetsz, hogy a szabályok fölötti előnyhöz juss a másikkal szemben, másrészt (és ez sajnos ebben a játékban is nagyon kijön) a prémiumosok nem hogy nincsenek arra ösztönözve, hogy a hozzájuk hasonló prémiumosokat üssék, hanem éppen hogy az éri meg legjobban, ha a védtelen gyenge játékosokat farmolhatják.

(Megjegyzés: itt nem a gyengébb farmolásával van a gondom, hiszen az első hetekben, amikor komolyan vettem a játékot, akkor én is ezt csináltam, csakhogy nem prémiumosként velük azonos esélyekkel indultam)

Amit itt fent leírtam nem egyedi eset, az online ingyenes böngészős játékok teljesen elmentek ebbe az irányba.

"A mi játékunk nem várja el, hogy napi 24 órában a gép előtt ülj, a játékosok cselekvéspontokat kapnak, és ezeket maguk osztják be, ha 1-2 napig nem jutsz gép elé, semmilyen hátrányba nem fogsz kerülni a többiekhez képest."

Sajnos ez itt már önmagában sem igaz. Ez az állítás csak akkor lenne igaz, hogyha: 1. naponta fix számú támadást lehetne indítani más játékosok ellen, és ezt egyszerre, egy időpontban hátrányok nélkül meg lehetne csinálni (nincs kifáradás), 2. a vadászat során szerzett lélekenergiát automatikusan lehetne elkölteni. (tehát beállítom, hogy minden szerzett LE-ből az erőt fejlessze). Ez utóbbi szabály viszont pont a játék lényegét venné el, vagyis azt, hogy annyi LE-t hozhatsz, amennyi neked van. Nyilván ebben a szabálykörnyezetben csak akkor lenne LE- ha támadsz, a védekezőknél meg semmi...

A fenti két probléma (prémium és játékban töltött idő) azonban szerintem egyszerűen orvosolható lenne. A régebbi (általam játszott) ingyenes online játékokban ugyanis a prémium pont arra volt hivatott, hogy a játékban töltött időt csökkentse. Vagyis sokkal kiegyensúlyozottabb lenne a játék, ha prémium játékosok beállíthatnának előre egy csomó mindent, legális bot-ként használva a prémiumot. Ekkor az, aki örökké online lépést tarthatna a prémiumosokkal, míg a casual játékosok fizethetnének, hogy kiküszöböljék a kevés játékban töltött időt a veteránokkal szemben. Ez azonban nyilván nem lenne érdeke sem a játék készítőinek, sem a készítők által kiszolgált veteránoknak.
A gyengébbek lezúzásának is könnyen elejét lehetne venni, ha a kapott LE-t legalább súlyoznák egy olyan indexel, amely a játékos erejét jelzi (tehát lehetne generálni egy mutatót, hogy mennyire erős egy játékos, és ha erősebbet ütsz mind te nagyobb százalékú LE-t kapsz, ha gyengébb, kevesebbet).

Just enjoy!

"Mégis, ahogy egyre többet játszol vele, meglátod, hogy milyen sok lehetőséged lesz, mennyi intrika, kaland és izgalom rejlik benne."

Mivel saját játék-preferenciáim alapján kevesebb késztetést érzek, hogy mindenáron a TOP-on legyek, vagyis én elsősorban a játékért játszom (és saját lehetőségeim szerint akarok a legjobb lenni ), a prémiummenteség és a rengeteg időbefektetés ellenére még lehetne élvezetes a játék. De nekem valamiért nem az.

Több nap várakozás után szeptember 22-én kora délután végre belogoltam, és vártam azt a csodát, amit egyszerűen csak a "böngészős játékok új generációja"-ként aposztrofáltak. Hát... meglehetősen csalódott voltam. Lehet vadászni meg portyázni, ennyi. Meg van lélekkufár ahol nézegettem a cuccokat. Tudom-tudom. Én is ismerem már a fejlesztők válaszát: ez a játék nem napokra lett tervezve, hanem hosszú távra. Ennek ellenére szerintem akkor sem szerencsés, ha egy kezdő játékos összesen 2 menüben tud tevékenykedni és azt is 3 perc alatt kivégzi. Következőleg pedig egy óra múlva/másnap csinálhatja, de csak ugyan ezt. Egyébként nem is ez volt a legnagyobb megrázkódtatás, hanem az, hogy a fórumon már pár nap múlva jöttek a magasztaló levelek, hogy milyen fantasztikus lett a játék... Mégegyszer megnéztem minden lehetőséget, de a katarzis továbbra is elmaradt.
Először azt hittem, hogy mást/többet vártam, de később rájöttem, hogy nekem valami más hiányzik a játékból: a hangulat.

"Lore" és hangulat a játékban.

"16 éve foglalkozunk játékok tervezésével [...] ott van az Ősök Városa, a Káosz Galaktika, a Sárkányölő, a Kalandok Földje, és [...] a Hatalom Kártyái vagy az Álomfogó. [...]A fent említett játékaink legtöbbje ugyanazon fantasy világ epikus történetének különböző fejezeteit dolgozza fel, a Végzetúr rugaszkodik el legtávolabbra az időben."

Attól hogy az ember nincs a TOP-on, még élvezhet egy játékot. Ennek – számomra – az egyetlen feltétele, hogy megragadjon a hangulata, a története, kíváncsi legyek arra, hogy mi jön a következő szintlépés után, stb.

A játék, amint az fent is kiderül az Ösök Városa levelezős játék történetét viszi tovább (ha jól értem), ami több szempontból is szomorú. Egyrészt az ember nem érti, hogy a különböző végtagokat növesztő és különböző támadási formákat kifejlesztő galetkikből hogy lett ilyen kardos-pazsos-láncinges kicsihuszár. Persze világos, más játékmenet más lehetőségeket kíván meg a fejlesztőktől. Ezért is szomorú, hogy a kiadónak nincs annyi fantáziája, hogy egy gyökeresen különböző paraméterekkel rendelkező játékhoz új világot találjon.

"A mi játékunk magyar fejlesztés, nem pedig egy külföldi licensz átültetése, a szövegek minősége is ezt tükrözi."

Hát... pfff... A játék első napján még jó és hangulatos volt olvasgatni, ahogy a vadászat során mókásabbnál mókásabb dolgok történnek velünk, de ennek a varázsa gyorsan elmúlt. Ezen kívül a legenda nem rossz, de abban eléggé passzívan veszek részt, minden interakció nélkül mindenki ugyan afelé a végzet felé lépkedi a szinteket.

Ezen felül viszont nem arról van szó, hogy gyenge a szövegek minősége, hanem egyszerűen nincs semmi leírás. Számomra a csúcspont sokkal később jött: amikor a bajnoki viadalról megkaptam az üzenetet: "A bajnoki viadal 2. körében kiestél." Számomra ennyi volt a viadal, és ezért nem is jelent többet. Nem derült ki kik neveztek, melyik kategóriában hányan, kik lettek a győztesek, és mit kaptak, stb. Egy a lényeg: a második körben kiestél...

Játékéstratégiák

"Az építkező Az építkező azonnal szövetségbe lép, és az összes megszerzett LE-t építésre költi. így persze nem is tudnak tőle LE-t lopni, viszont a karaktere sem fejlődik, többnyire veszíteni fog. [...] Ráadásul, ha folyton nulla LE van nála, ritkábban fognak vadászni rá, és persze hosszútávon azért sok tápot kap az épületektől is."

Végül a játékban választható stratégiákról írnék. Amikor indult a game a fórumon Miklós felsorolt 4 stratégiát, amiket a játékosok leggyakrabban választanak. Ezek közül a legkevesebb idővel rendelkező játékosok talán az építkezés-túlsúlyos stratégiát tarthatják a legkönnyebbnek, hiszen ez az, ahol minden szerzett LE-t azonnal el lehet költeni, így nincs veszteség a vesztes csaták után.
Azt sugallni azonban játékfejlesztőként, hogy ez egy élhető stratégia szerintem félrevezetés volt, hiszen a szövetségi háborúk idejére kiderült, hogy ezek az emberek (és az általuk felhúzott szövik) két lábon járó önmegsemmisítő vállalkozások voltak. Amíg ugyanis az építkezés első szakaszában semmilyen hátránnyal nem járt, ha 0LE-n elpáholtak, a szövetségi csaták idején már a folyamatos negatív lélekkút nem csak megbéníthatja az építkezést, de a stratégiát is teljesen értelmetlenné teszi.

Egyébként már az első napokban egyértelművé kellett hogy váljon mindenkinek, hogy csak az a stratégia működik jól ami a portyázásra megy. Hiszen minek fejleszteni a tulajdonságokat, és táposabbnál táposabb felszerelést vásárolni, ha nem szerzel a Portyákból LE-t akkor semmi értelme nem volt, hiszen vadászathoz ezek nem kellenek.

Eredmények

Eredetileg úgy terveztem, hogy kis matekba is belemegyek, a prémium előnyeiről, és a prémiumosok jövőbeli kilátásairól, de már így is hosszúra nyúlt az iromány. Így végül csak annyit, hogy szerintem a játékosok játékbeli tudását legjobban tükröző mutató talán a szerzett LE különbség (volt). Amíg komolyan vettem a játékot, ebben a statisztikában az első 2-3 héten, a 2500 játékosból az 50. voltam, a 3. smaragd, és az első olyan smaragd, aki nem prémiumos. (Ez még a szövetségi háborúk előtt volt, azóta érdemes lenne ehhez a stathoz hozzácsapni a fejenként szerzett Lélekkút töltés különbségét is szerintem). A játék azonban a +25% prémiumos CSP miatt egyre inkább elszállt, és úgy érzem mára behozhatatlanná váltak ezek az előnyök. Ezért is döntöttem a játék abbahagyása mellett.

Összegzés

Nagy reményekkel indultam neki a játéknak, elsősorban azért mert az Ősök Városa szerintem az egyik legjobb játék volt a maga idejében. Azonban számomra a Végzetúr inkább visszalépés az ŐV-hez képest, mind történet vezetésben, mind hangulatban, mind a játékot élvezetessé tevő szövegekben. Bár lehet, hogy még 1 hónap után korai ez az írás, de nekem nem jött be, hogy kb két dolgot lehet csinálni a játékban, hogy a vadászatnál nincsenek random tárgyak, így mindenki mindig ugyanazokat a fegyvereket és tárgyakat használja. Végül pedig szerintem egy online játéknak az egyik legnagyobb opciója lehet az "amit használok az fejlődik" rendszer, ezt azonban az ŐV-ből sajnos nem sikerült átmenteni.
A játékban ugyanakkor érdekes kezdeményezés a szövetségi lélekkút (szerintem jó ötlet a feltöltés meg minden, csak kár, hogy nem vihetem át az egész betöltött LE-t egy másik szöveibe, mert akkor könnyebb lenne a szövetségek összeolvasztása) és az epikus szörnyek is biztos izgalmasak lesznek, vagy legalábbis annál izgalmasabb, ahol a játék most tart.

Ugyanakkor a hiba bizonyára bennem van, hiszen játékosok ezreit leköti, és örömmel tölti el a játék. Nekik további sikerekben gazdag játékot kívánok.

Köszönöm, hogy meghallgattatok:
SAS
Sziasztok!

Érdekes eszmefuttatásokat lehet itt olvasni, egy valami azonban nagyon megfogott, ezért gondoltam megosztom veletek is.

A játék elején, amikor a top még 2.-3. szint környékén járt, és amikor az ELIT HORDA tagjai (mint most) vezették a (szint és tulajdonság alapú) toplistát olvashattunk egy elég kifejtős irományt Leanthil-től, amiben arról panaszkodott, hogy csak azért mert elől van azzal gyanusítják, hogy csal. Itt kiderült, hogy nem csal, és a jó játékhoz csak olvasni kell és gondolkodni.

Szóval pár szinttel később mulatságos arról olvasni éppen Leanthil-tól, hogy "AranyAlma mondd már el hogy csinálod ha nem csalsz".

AranyAlma egyébként szeirntem nagy játékos, és nem hiszem, hogy szüksége lenne bármiféle nem megengedett eszközre.

Másrészt, hogy a témához is hozzászóljak:
1. Ez csak egy játék, aki pedig játszot már Beholderes játékban (fizetősben is) fel kell hogy legyen készülve arra, hogy bármikor dinamikusan alakulhatnak a szabályok, ami nyilván valakinek nem kedvez.
2. Ha AranyAlma a korábbi rendszerben felhalmozott 15k LE előnyt, akkor a mostani rendszer csak visszafogja hogy ne növelje ugyanilyan dinamikusan az előnyét. (Vagyis ha most nem tudodja valaki beérni, a régi rendszerben még kevésbé lenne esélye).
3. A változással kapcsolatban csak egy kérdés merül fel számomra: aki kronokompenzációra költött az sajnos beszívta szerintem, mert az új rendszerben már sokkal kevesebbet ér. Bár én nem költöttem rá, de (ha Miklós nem mondta volna, hogy kizárt) én támogatnám hogy aki erre osztot pontot újraoszthassa.
Dátum: 2008.10.08. 22:38:49
Kvízt írtam. Esemény: "Ma, 09:29 A feltett kvízkérdésed "Jó kérdés" értékelést kapott, ezen az oldalon átveheted a jutalmadat!" A linkre kattinva azt írja, hogy rossznak minősítették és XY jó kérdés kell még hogy újat írjak.
Oldal: 1