Online marketing
1. hozzászólás - 2009.03.12. 12:02:39
1. hozzászólás - 2009.03.12. 12:02:39
Az internet szédületes sebességű terjedésével együtt mindenki árgus szemekkel figyeli, hogyan lehetne ebből az egészből bomba üzletet csinálni. Az internet marketing potenciálja kézenfekvő. Amiről azonban nem szabad elfeledkezni, hogy az interneten minden irtózatos sebességgel fejlődik, beleértve a marketinget is - a módszer, ami ma még működik, azt pár hónap múlva már mindenki használja, és épp ezért használhatatlanná válik, mert a közönség immunis lesz rá. Ezt a folyamatot ismerték fel azok a marketing szakemberek, akik ahelyett, hogy más termékét reklámoznák, inkább oktatják azt, hogyan kell az online marketinget csinálni - tehát ezt az ún. "infóterméket" árulják. Aki elvégez egy ilyen tanfolyamot, maga is képes lesz a saját termékét hatékonyan reklámozni az interneten. A fenti szakemberek önreklámozási hatékonyságának és egymással való versengésének köszönhetően azonban ez az "infótermék" sokkal több emberhez eljut, mint ahánynak valójában szüksége lenne rá. És már nemcsak a kisvállalkozások árulják így megszokott termékeiket és szolgáltatásaikat, hanem ezrével jelennek meg a gyakorlatilag tőke és termék nélkül vállalkozók, akiknek egyetlen "terméke" ugyanaz, mint a fenti marketingeseknek: egy "infótermék", vagyis, nevezzük nevén a gyereket: egy e-könyv, dokumentáció, szakkönyv.
Amiért az egészről írok, a fenti folyamatnak van számos igen érdekes aspektusa, amitől az egész sokkal inkább hasonlít a multilevel-marketing nevű piramisjátékra, mint arra, hogy egy szakember megtanít egy céget arra, hogyan reklámozza termékét. A folyamat első, igen riasztó jellemzője az ár / érték arány. Lehet akárhogy köntörfalazni, ezek a cégek gyakorlatilag egy szakkönyvet árulnak. Egy szakkönyv általában 2-10,000 Forint körül mozog (de ebben benne van a nyomda- és tördelés, valamint a terjesztési jutalék is). Ezzel ellentétben, ezek az "infótermékek" (amelyeknek nincs előállítási költsége) inkább az 30-50,000 Ft-os sávban mozognak. Ráadásul, a hangsúly nem azon van, hogy megfelelően sok munka és kellő tőke befektetésével milyen eredményt lehet elérni (standard gazdasági modell), hanem azon, hogy minimális befektetéssel, minimális munkával hogyan lehet pillanatok alatt meggazdagodni (standard szélhámos modell). A tanfolyamot elvégezve, az ügyfelek is elkezdik saját infóterméküket árulni ("hogyan kell a googléban hirdetni", "hogyan gazdagodjak meg gyorsan", "mit kezdjen magával az otthon ülő feleség" stb) általában olyan témákban, amiről milliárd ember írt már 1-2 oldalas cikket, amely semmivel sem bír kevesebb értékes tartalommal, mint az 50e Ft-ért megrendelt "infótermék" (értsd könyv). Gyakorlatban persze úgy néz ki a dolog, hogy az otthon ülő anyuka kiperkálja az 50k-t, annak reményében, hogy most milyen jól meggazdagszik, megírja az e-könyvét, összerakja a weboldalát, aztán várja, hogy mikor gazdagszik meg - ami persze sosem történik meg (hiszen rajta kívül ezrek árulnak hasonlóan "hasznos" "terméket" hasonló árban). A piramis csúcsán álló marketing oktató lesz az, aki profitál a dologból, neki tényleg működik a dolog...
Semmiképpen sem állítom, hogy átverés az egész: rengeteg értelmes dolgot tudnak és mondanak ezek a szakemberek (bevallom, én is alkalmaztam ezek közül számosat). Sőt, inkább lenyűgöz a mérhetetlen intelligencia és szaktudás, ez a zseniálisan újabb módszer, amivel megfejik a meggazdagodásra vágyó tömegeket - amellett, hogy néhány ember valóban értékes, hasznot hozó tudást kap. A marketing és eladási technikák evolúciója hihetetlen mértékben felgyorsult. Persze vannak dolgok, amik elvben sosem vátoznak: ha igazán sokat akarsz eladni, akkor legalábbis részben át kell verned a vevőidet: "már csak 14 példány maradt" "ma éjfélig" "most csak féláron" "ha 30 napon belül visszaküldi, visszatérítem a teljes árát", csakhogy az évszázadokig működő technikák most, hogy mindenki használja őket, már nem működnek, mert az emberek immunizálódnak rá. Új trükköket kell kitalálni, amelyekre pár hónap múlva megint immunizálódnak az emberek... Kíváncsi vagyok, hova vezet ez az egész. Talán ez a hőskorszak, és néhány év után, amikor leül a por, ez is ugyanolyan ipar lesz, mint a többi, kialakul néhány óriás, aki a piacot uralja, és csak azzal lehet belépni, ha valaki többszázmilliós kampányt indít.
Ne felejtsd el értékelni a topicot!
Amiért az egészről írok, a fenti folyamatnak van számos igen érdekes aspektusa, amitől az egész sokkal inkább hasonlít a multilevel-marketing nevű piramisjátékra, mint arra, hogy egy szakember megtanít egy céget arra, hogyan reklámozza termékét. A folyamat első, igen riasztó jellemzője az ár / érték arány. Lehet akárhogy köntörfalazni, ezek a cégek gyakorlatilag egy szakkönyvet árulnak. Egy szakkönyv általában 2-10,000 Forint körül mozog (de ebben benne van a nyomda- és tördelés, valamint a terjesztési jutalék is). Ezzel ellentétben, ezek az "infótermékek" (amelyeknek nincs előállítási költsége) inkább az 30-50,000 Ft-os sávban mozognak. Ráadásul, a hangsúly nem azon van, hogy megfelelően sok munka és kellő tőke befektetésével milyen eredményt lehet elérni (standard gazdasági modell), hanem azon, hogy minimális befektetéssel, minimális munkával hogyan lehet pillanatok alatt meggazdagodni (standard szélhámos modell). A tanfolyamot elvégezve, az ügyfelek is elkezdik saját infóterméküket árulni ("hogyan kell a googléban hirdetni", "hogyan gazdagodjak meg gyorsan", "mit kezdjen magával az otthon ülő feleség" stb) általában olyan témákban, amiről milliárd ember írt már 1-2 oldalas cikket, amely semmivel sem bír kevesebb értékes tartalommal, mint az 50e Ft-ért megrendelt "infótermék" (értsd könyv). Gyakorlatban persze úgy néz ki a dolog, hogy az otthon ülő anyuka kiperkálja az 50k-t, annak reményében, hogy most milyen jól meggazdagszik, megírja az e-könyvét, összerakja a weboldalát, aztán várja, hogy mikor gazdagszik meg - ami persze sosem történik meg (hiszen rajta kívül ezrek árulnak hasonlóan "hasznos" "terméket" hasonló árban). A piramis csúcsán álló marketing oktató lesz az, aki profitál a dologból, neki tényleg működik a dolog...
Semmiképpen sem állítom, hogy átverés az egész: rengeteg értelmes dolgot tudnak és mondanak ezek a szakemberek (bevallom, én is alkalmaztam ezek közül számosat). Sőt, inkább lenyűgöz a mérhetetlen intelligencia és szaktudás, ez a zseniálisan újabb módszer, amivel megfejik a meggazdagodásra vágyó tömegeket - amellett, hogy néhány ember valóban értékes, hasznot hozó tudást kap. A marketing és eladási technikák evolúciója hihetetlen mértékben felgyorsult. Persze vannak dolgok, amik elvben sosem vátoznak: ha igazán sokat akarsz eladni, akkor legalábbis részben át kell verned a vevőidet: "már csak 14 példány maradt" "ma éjfélig" "most csak féláron" "ha 30 napon belül visszaküldi, visszatérítem a teljes árát", csakhogy az évszázadokig működő technikák most, hogy mindenki használja őket, már nem működnek, mert az emberek immunizálódnak rá. Új trükköket kell kitalálni, amelyekre pár hónap múlva megint immunizálódnak az emberek... Kíváncsi vagyok, hova vezet ez az egész. Talán ez a hőskorszak, és néhány év után, amikor leül a por, ez is ugyanolyan ipar lesz, mint a többi, kialakul néhány óriás, aki a piacot uralja, és csak azzal lehet belépni, ha valaki többszázmilliós kampányt indít.
Ne felejtsd el értékelni a topicot!
Pontszám: 6.71