Re: Visszafogott fejlődés (reform?)
424. hozzászólás - 2009.11.20. 13:06:43
Elnézést, ez hosszú lesz, de egy alapvető problémára próbálok egy megoldási javaslatot adni. Nem biztos, hogy ide kéne, de most éppen a VF kapcsán jöttek elő ugyanazok a problémák, amikre próbálok választ találni.
A játék egyik furcsa sajátossága, hogy az erősséget nem a szint (tehát nem a TP) határozza meg, hanem a LE/TP arány. Ez a TOP-ra (ami igazából kb. egy tucat játékos) ugyan nem igaz, de a játékosok 99.9%-ra igen.
Ennek az egyik következménye, hogy más játék után VU-ba kezdő játékosnak korántsem biztos, hogy nyilvánvaló a hatékony fejlesztés módja, akkor sem, ha amúgy viszonylag behatóan foglalkozik vele, tehát nem az átlag játékos, aki nem olvas wikit, és fórumot. Mire leesik a tantusz, már elpazarolt egy csomó szintet, és irdatlan nehéz behoznia a lemaradást. Ez önmagában sem kellemes.
Ennél azonban jóval súlyosabb gondot okoz a későbbi játékmenetben, amikor a játékosok már tudatosan építenek erre a tulajdonságra. Az van ugyanis, hogy mindenkinek van egy jól bevált LE bevételi forrása (portya, vadászat, esetleg térkapu), ami a legjobb LE/TP arányt hozza. Nyilvánvaló, hogy egyformára nem fog soha kijönni, tehát mindig egyetlen lesz közülük, ami megéri, a többi ehhez képest csak gyengíti a karaktert. Ahogy Jerikó rávilágított nemrég, az emberek már csak olyanok, hogy olyan dolgokat hajlandóak csinálni, ami valamilyen szempontból megéri nekik. Kár ezen morgolódni, ilyen az emberi természet.
Tehát minél inkább tisztában van egy játékos a játék működésével, annál inkább hajlamos lesz azt az egyetlen dolgot csinálni, ami erősíti a karakterét, a többit pedig hanyagolni. Emiatt van az is, hogy nem éri meg:
- háborúzni (masszív karakterrongálás egyéni szinten)
- pókoknak vadászni
- pókoknak, és VF-es (és maxolt egyéb LE/TP szakértelmes) karaktereknek térkapuzni
- és nem érte meg zarknodozni sem
Az utóbbinál persze volt utólagos kompenzáció, de egyrészt ezt nem lehetett tudni előre, másrészt utólag is sokan panaszkodtak, hogy negatívan jöttek ki belőle.
Ez mind-mind azért van, mert ha valamit csinál egy karakter, akkor kap érte TP-t is, és LE-t is. Márpedig egyszerűen lehetetlen úgy belőni a LE/TP arányt, hogy mindenkinek jó legyen. Vagy a gyengébb karaktereknek lesz übertáp, vagy az erősebb karakterek nem lesznek hajlandóak csinálni.
Ez minden egyes új eseménynél, funkciónál így lesz, ami LE-t is, és TP-t is ad. Egy játék fennmaradása szempontjából azonban kiemelkedően fontos, hogy a játékosok a lehető legtöbb funkció használatában legyenek érdekeltek, mert ez adja a játékélményt, amiről Miklós is írt.
Hogyan lehet hát olyan jutalmakat adni, amik mindenképpen jutalomnak számítanak, tehát nem lesz olyan, akinek nem éri meg? Egy dolog biztos, olyan dolgot nem szabad betenni, ami TP nélkül ad LE-t, mert ez megfelelő időhosszon tetszőleges mértékű erősödést tesz lehetővé.
Szerintem azt lehet tenni, hogy olyan funkciókat, eseményeket kell berakni a játékba, amik nem LE-t, és TP-t adnak, hanem LE szerzési bónuszt, oly módon, hogy az X következő TP-re kap Y LE-t TP-nként a karakter. Tehát ha Zarknod II eseményben valaki leöl egy manót, akkor nem LE-t, és TP-t kap, hanem valami ilyesmit: "a következő 100 TP szerzésére kapsz 2 LE bónuszt". A bónusznak nyilván kell egy limit, hogy akármekkorára ne lehessen növelni. A limit akár függhet szinttől is.
Milyen előnyei lennének?
- Nem lenne olyan esemény, ami nem érné meg. Minden ilyen jutalomért mindenkinek megérné küzdeni, függetlenül attól, hogy a legtáposabb pók/VF karakterről, vagy építőrabszolga erősségű karakterről van szó.
- Záródna az olló az erősek, és gyengék között, mert a fix LE bónusz azt jelentené, hogy az erősebb karakterek, akiknek jobb a LE/TP aránya, százalékosan kevesebb előny élveznének. Példa: ha egy normál karakter LE/TP szerzési aránya 25, és egy VF-esé 50, akkor a VF-es pontosan kétszer annyit erősödik minden LE szerzésnél. Ha mindketten kapnak egy 25-ös bónuszt, akkor ugye 50-75-re módosulnak a számok, és a VF-es máris "csak" másfélszer annyit tud fejlődni, mint gyengébb társa. Perzse mondhatjuk, hogy a gyengébb karakter kevesebb bónuszt tud összelapátolni, de azzal valószínűleg még mindig javítani fog a kétszeres arányon.
- A TOP számára plusz LE csorogna be anélkül, hogy TP-t kellene veszíteniük. Ráadásul ha szintfüggő a bónusz korlát, akkor jobb LE/TP arányt hozhatnának, mint az alacsonyabb szintűek, tehát jobban megérné szintet lépni. Ez további taktikázást tenne lehetővé a VF, és a szintlépkedés között, ezzel sokak vágya teljesülne.
Biztosan lenne még sok előnye, de a fent leírt 3 tulajdonképpen egyenként önmagában is megérné, hogy kapjon egy végiggondolást.
Egyenlőre próbálta osztani a sajtot a róka a medvebocsok számára.
Egyelőre az egyelőre szó jelenti azt, hogy "most még".
Pontszám: 7.75